Începând cu vara acestui an, o nouă regulă impusă de autoritățile europene va avea un impact semnificativ asupra industriei auto. Este vorba despre instalarea obligatorie a „cutiei negre” în toate mașinile noi. Această măsură, concepută pentru a spori siguranța în trafic, ridică însă unele semne de întrebare în ceea ce privește costurile suplimentare și confidențialitatea datelor.
Ce este „cutia neagră” și cum funcționează?
„Cutia neagră” reprezintă un dispozitiv similar cu un mini-calculator, cu dimensiunea unui telefon mobil, care are capacitatea de a memora și stoca date despre comportamentul șoferului și despre vehicul. Aceste informații includ viteza atinsă, intensitatea frânării, utilizarea centurii de siguranță și alte aspecte relevante pentru siguranța în trafic.
Impactul asupra prețului și a confidențialității datelor
Deși introducerea „cutiei negre” are scopul declarat de a spori siguranța rutieră, specialiștii avertizează că acest lucru vine la un cost suplimentar pentru consumatori. Se estimează că prețul unei mașini noi va crește cu aproximativ 500 de euro după montarea acestui dispozitiv. În plus, există preocupări cu privire la confidențialitatea datelor, deoarece „cutia neagră” va înregistra și stoca informații despre comportamentul șoferului, care ar putea fi accesate în cazul unui accident sau de către persoane acreditate.
„Ne ajută să determinăm anumite cauze care au dus la producerea accidentului respectiv, și în felul acesta înregistrează niște date din trafic. Știm foarte bine că sunt mai multe țări, printre care și România, unde accidentele sunt la ordinea zilei, noi suntem chiar pe primul loc. Îi ajută foarte mult pe constatatori în momentul în care se întâmplă un astfel de eveniment să determine niște cauze, și poate, de ce nu, identificarea ulterioară a unor soluții prin care să eliminăm cauzele negative.”, a declarat Alexandra Ancuța pentru un post TV.
Funcționarea și recuperarea datelor în cazul unui accident
Cutia neagră va înregistra datele despre vehicul în timpul deplasării, dar aceste informații vor fi recuperate doar în cazul unui accident. În această situație, dispozitivul va reține ultimele 5 secunde înaintea impactului și primele 3 secunde de după acesta. Analiza datelor va fi efectuată de către persoane acreditate, care vor accesa fizic dispozitivul instalat în mașină.
„Constructiv nu este un sistem foarte complex, este integrat în sistemul de control al trancțiunii ESP sau sistemul ABS, suplimentar are o interfață de date, astfel încât un expert după accident să se poată conecta la sistem și să poată să adune datele respective. Politica Uniunii Europene este să introducă treptat aceste sisteme cu toate modelele noi lansate.”, a spus un importator manager auto.