Redactia.ro

Ai fost raportat în Biroul de Credit? Află cum poți fi șters

Rate mai mari pentru românii cu credite în lei

Mulţi români află prea târziu că există opţiunea de a fi radiaţi din Biroul de Credit. Atunci când apar erori, lipsa notificărilor sau procedura nu este respectată, drepturile consumatorilor pot fi invocate pentru curăţarea istoricului financiar. Avocatul Adrian Cuculis a explicat pentru wowbiz.ro care sunt paşii legali pe care oricine îi poate urma pentru ca datele negative să fie eliminate, dacă se întrunesc condiţiile necesare.

Când există motive reale pentru ștergerea din Biroul de Credit

Un prim scenariu este cazul în care banca sau instituţia financiară ne-bancară (IFN) a înregistrat date eronate. De exemplu, dacă s-a raportat o datorie care nu există, s-a făcut greşeală la perioadă, cuantum sau nu s-a făcut delimitarea clară între litigiile neîncheiate şi obligaţiile certe. O altă situaţie este când clientul nu a fost notificat că va fi înregistrat în Biroul de Credit. Lipsa acelei notificări poate constitui un motiv solid pentru revizuire şi ştergere.

Conform avocatului, proporţia dintre prejudiciul cauzat de notare şi importanţa protejării dreptului la reputaţie trebuie să fie echilibrată. Dacă datele negative provoacă efecte disproporţionate (refuz de credit, condiţii financiare mult mai dure), şi există elemente care dovedesc dezechilibrul, se poate solicita radierea.

Ce instituţii pot raporta şi cum se face procedura legală

Doar băncile şi instituţiile financiare nebancare (IFN-urile) au dreptul legal de a comunica informaţii către Biroul de Credit. Orice raportare făcută de firme de recuperare de creanţe care nu este transmisă prin intermediul acestor instituţii autorizate nu are validitate.

Procedura de ştergere se desfăşoară în paşi. Primul pas este formularea unei notificări oficiale adresate instituţiei care a raportat datele negative — fie bancă, fie IFN — prin care se solicită radierea informaţiilor respective. Dacă instituţia răspunde negativ sau ignoră solicitarea, pasul următor este să te adresezi instanţei de judecată. În instanţă se pot aduce probe: notificări necât făcute, lipsa comunicării, erori de cuantum sau de dată, raportări nejustificate.

Ce şanse reale există pentru cei afectaţi

Conform avocatului, există numeroase cazuri procesuale câştigate în instanţă de către debitori. Judecătorii au admis cererile de radiere când s-a demonstrat că notificarea nu a existat, că raportările erau inexacte sau că sancţiunea aplicată (prin menţinerea unui istoric negativ) era disproporţionată faţă de fapta comisă.

Astfel, pentru cei care au fost afectaţi de înscrieri din Biroul de Credit din motive nejustificate, există speranţă reală. Cunoaşterea drepturilor este esenţială: fără acţiune — notificare, contestare, demers legal — situaţia rămâne. Pe de altă parte, eficienţa procedurii depinde mult de documentele pe care le aduce persoana interesată, de exactitatea acestor documente şi de timpul scurs de la raportare.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: