Conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor continuă să fie una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave din România, o problemă care a adus țara în fruntea statisticilor europene în ceea ce privește numărul de incidente și decese pe șosele. În acest context, Parlamentul României a adoptat un proiect de lege care vizează înăsprirea pedepselor pentru șoferii care se fac vinovați de astfel de fapte, o măsură drastică menită să reducă numărul alarmant de accidente rutiere.
Rămâi fără permis 10 ani daca te urci drogat la volan
Conform noilor reglementări, șoferii prinși conducând sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise riscă să rămână fără permis de conducere pentru o perioadă de până la 10 ani. Aceasta este o tentativă de a descuraja comportamentele imprudente la volan și de a responsabiliza conducătorii auto pentru acțiunile lor.
Mai mult, legea prevede pedepse și mai severe pentru cazurile în care astfel de comportamente rezultă în accidente grave. Dacă din cauza conducerii sub influență se produce un accident rutier soldat cu decesul uneia sau mai multor persoane, șoferul vinovat poate fi condamnat la închisoare pentru o durată de 15 până la 25 de ani. Aceste măsuri reflectă o abordare zero toleranță față de încălcările grave ale legii și subliniază seriozitatea cu care autoritățile doresc să trateze această problemă.
Pe primul loc în ceea ce privește numărul de accidente rutiere
Proiectul de lege, care urmează să intre în vigoare după promulgarea de către președintele Klaus Iohannis, vine în contextul în care România deține un record nedorit: de șase ani, țara se află pe primul loc în Europa în ceea ce privește numărul de accidente rutiere mortale. Anual, aproximativ 1,700 de persoane își pierd viața pe șoselele din România, iar alte 8,200 sunt grav rănite, mulți dintre aceștia rămânând cu dizabilități pe viață.
Statistici sumbre
Statisticile sumbre sunt adesea atribuite unei combinații de factori, inclusiv lipsa de disciplină în trafic din partea șoferilor și pietonilor, precum și insuficiența investițiilor în infrastructura de siguranță rutieră. În acest sens, parlamentarii consideră că înăsprirea pedepselor este o necesitate pentru a stopa această tendință alarmantă și pentru a face șoselele din România mai sigure pentru toți utilizatorii.
În timp ce aceste măsuri sunt văzute de unii ca o soluție la criza siguranței rutiere din România, ele au și detractori care argumentează că problema siguranței pe șosele nu poate fi rezolvată doar prin pedepse mai aspre. Criticii subliniază necesitatea unor abordări mai cuprinzătoare, care să includă îmbunătățirea infrastructurii, campanii de conștientizare mai eficiente și îmbunătățirea educației rutiere încă din școală.
Vor să scadă numărul deceselor și accidentelor grave
Totuși, cu noile reglementări, legislativul român își exprimă speranța că numărul deceselor și accidentelor grave va începe să scadă, iar șoselele din țară vor deveni mai sigure pentru toți. Este un pas înainte în lupta împotriva imprudenței la volan și, speră autoritățile, un mijloc de a salva vieți.