Procesul de reorganizare a unităților de învățământ, inițiat la nivel național pentru reducerea costurilor administrative, aduce schimbări semnificative în mai multe județe. Zeci de școli și grădinițe își pierd personalitatea juridică și sunt comasate cu instituții mai mari, iar în comunitățile izolate unii elevi vor fi nevoiți să meargă zilnic kilometri întregi pe jos pentru a ajunge la cursuri.
Reorganizări majore în județul Buzău
În județul Buzău, cinci școli și grădinițe au fost absorbite de unități mai mari. Printre cele mai importante cazuri se află desființarea Școlii „Grigore Baştan” (Școala 6), ale cărei clase gimnaziale au fost transferate către Școala Gimnazială „Episcop Dionisie Romano”.
Reorganizări au fost operate și în localități precum Râmnicu Sărat, Nehoiu, Pătârlagele, Smeeni și Vernești. În comuna Bisoca, autoritățile au obținut o derogare pentru școala din satul Pleși, modernizată recent prin fonduri PNRR, care risca să fie închisă. Cei 11 elevi ar fi fost obligați să parcurgă zilnic 14 kilometri dus-întors, însă s-a decis ca învățământul primar să funcționeze în continuare în sat, iar elevii de gimnaziu să fie transportați cu un vehicul 4×4.
57 de unități școlare afectate în județul Galați
La Galați, 57 de unități de învățământ sunt vizate de reorganizare, dintre care 29 își pierd personalitatea juridică începând cu anul școlar 2025-2026. În municipiu, mai multe școli gimnaziale și grădinițe au fost integrate în instituții coordonatoare.
La Tecuci, Școala „Anghel Rugină” a fost absorbită de o școală mai mare, iar în mediul rural, reorganizarea a afectat comunități din Târgu Bujor, Brăhășești, Pechea, Drăgușeni și Ivești. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Galați transmit că elevii își vor continua cursurile în aceleași clădiri, schimbările fiind în principal administrative.
Probleme pentru elevii din județul Alba
Situația este mai complicată în județul Alba, unde în comuna Albac două școli primare din satele După Pleșe și Dealu Lămășoi au fost închise. Copiii au fost transferați la Liceul Tehnologic „Țara Moților” din centrul comunei.
Pentru că microbuzele școlare nu pot urca pe drumurile abrupte și neasfaltate, elevii sunt nevoiți să parcurgă pe jos aproximativ doi kilometri până la punctul de preluare.
„Copiii-s mici, clasa pregătitoare sau a treia. Nu poţi să-i ţii la internat, au nevoie de părinţi. Iarna va fi foarte greu”, a avertizat primarul Marius Jan Trif.
Autoritățile vorbesc despre eficiență, părinții despre dificultăți
Ministerul Educației și autoritățile centrale susțin că măsurile fac parte dintr-un plan de optimizare administrativă și reducere a costurilor, dar recunosc că în zonele izolate efectele pot fi mai dure.
Familiile din mediul rural se tem că distanțele mari și condițiile dificile vor descuraja frecventarea școlii și vor contribui la depopularea unor comunități montane. În lipsa unor soluții adaptate, reorganizarea riscă să adâncească decalajul dintre mediul urban și cel rural în ceea ce privește accesul copiilor la educație.
Sursa foto: Arhivă