În perioada sărbătorilor de iarnă, mulți turiști se confruntă cu probleme legate de rezervările online, uneori din cauza unor oferte înșelătoare. Recent, un grup de 15 români care a închiriat cabana Volcri din Predeal pentru Revelion a avut o experiență neplăcută, descoperind prea târziu că au căzut victimele unei înșelătorii.
După ce au achitat avansul, contactul cu „proprietarul” a devenit imposibil, iar cabana respectivă nu exista. Deși păgubiții au încercat să atragă atenția asupra acestei fraude pe un grup de Facebook dedicat turismului, răspunsul pe care l-au primit a fost unul critic, fiind acuzați de „comoditate” în verificarea locației.
Țeapă de Revelion la o cabană
Grupul de turiști, care inițial fusese încrezător în rezervarea lor, a postat pe Facebook un mesaj de alertă pentru ceilalți membri ai grupului, explicând situația.
„Bună seara! Să aveți mare grijă dacă doriți să vă faceți rezervare la cabana Volcri din Predeal, este o mare țeapă, noi am rezervat pentru 15 persoane am, am vorbit cu „proprietarul ” a fost totul ok, am dat și avans și acum nu mai răspunde! Aveți mare grijă!”, a scris un membru al grupului. Așadar, după ce au făcut plata și au devenit inaccesibili pentru contact, au început să observe semnele clare ale unei înșelătorii.
Răspunsurile din comunitatea online nu s-au lăsat așteptate. Unii membri ai grupului i-au acuzat pe păgubiți că nu au fost suficient de precauți. Andrada, o altă proprietară de cabană, a intervenit și i-a acuzat pe turiști că au fost „prea comozi” și că ar fi trebuit să verifice locația înainte de a face rezervarea.
„Cine să vă mai înțeleagă. Închiriez și eu o cabană la munte, când nu e pe aplicație și e închiriere directă, mai ales la ocazii mari (1 mai, revelion etc), de multe ori, eu insist să vină să vadă locația, să semnăm contract etc. Prea comozi aș putea spune, au devenit oaspeții, faceți totuși un efort, e în folosul vostru să vă asigurați că e ceea ce doriți. Din păcate nu toți oamenii au intenții bune”, a declarat aceasta.
După aceste acuzații, o parte dintre membrii grupului au început să apere punctul de vedere al celor păgubiți, iar Diana, o altă utilizatoare, i-a răspuns spunând: „Este cu dus întors… dacă stai la 400-500 km, faci un drum doar să dai avans? Sau să semnezi contract? Ar trebui să existe cuvânt și omenie, însă… sunt demult apuse”.
Un alt proprietar de cabană a adus în discuție o problemă similară, subliniind faptul că, de obicei, turiștii care caută cabane de închiriat din orașe aflate la mai mult de 300 km de destinație nu sunt dispuși să facă drumuri lungi pentru a verifica locațiile.
„E vorba totuși de o cabană pe care o închiriezi pentru tine și alți 10 oameni, poate chiar mai mult. În plus, rare sunt situațiile în care se închiriază la distanțe așa de mari, la mai mult de 300 de km nu se uită nimeni, tocmai din cauza distanței. Pe noi peste 90% din cei care ne caută sunt din București. Nu or fi trenurile CFR ului prea lăudate, dar am făcut de multe ori ruta asta, București- Predeal, în jumătate de zi ai venit, ai văzut ce cabane aveai de văzut și te-ai și întors acasă. Știi ce cumperi, le trimiți poze prietenilor, că să fie toți mulțumiți”, a precizat acesta.
Totodată, el a sugerat că recenziile negative ar putea fi o metodă eficientă de a evita înșelătoriile, iar când oamenii nu sunt siguri de încrederea unei locații, ar trebui să se documenteze atent înainte de a plăti.
Sfaturi pentru a evita capcanele online
În urma discuțiilor aprinse din grupul de Facebook, unii membri au adus în discuție diverse metode de protecție împotriva înșelătoriilor online. Daniel, de exemplu, a recomandat ca, înainte de a rezerva o cabană sau orice alt tip de cazare, să se citească recenziile negative.
„Dacă puteți trece peste ce găsiți acolo, merită să faceți rezervarea. Numărul recenziilor bune ar putea fi influențat de recenziile date de prieteni sau de cele plătite, dar recenziile negative sunt întotdeauna adevărate”, a spus el.
În plus, Miha a adus la cunoștință o recenzie pe Google referitoare la cabana Volcri, în care un alt client avertiza despre natura înșelătoare a ofertei. „Această cabană NU există! Este ȚEAPĂ! Este un profil fals cu fotografii preluate de la o pensiune din Bucovina”, se spunea în recenzie.
Recomandările nu s-au oprit aici, iar unii membri ai grupului au sugerat că platformele de rezervări mai cunoscute, cum ar fi Booking, ar putea fi o opțiune mai sigură.
„În această perioadă sunt fel și fel de țepe și eu n-aș face greșeala să rezerv ceva pe OLX sau alte site-uri care nu au legătură cu așa ceva”, a spus Cristina, susținând că Booking este mult mai fiabil.
De asemenea, Ralu a împărtășit o experiență personală în care a căzut victimă unei înșelătorii similare, însă, în cazul său, Booking a reușit să ofere o soluție parțială, acordându-i 25% din suma plătită.
În final, unii membri ai grupului, cum ar fi Marioara și Radu, au recomandat că păgubiții să se adreseze autorităților, inclusiv Poliției și Protecției Consumatorilor, pentru a depune plângeri. Însă, unii dintre cei implicați au preferat să nu ia măsuri legale, dorind să încheie incidentul fără a-l agrava.
„Mulțumesc pentru grija fiecăruia, dar prefer să nu cobor nivelul. Revelionul e doar o zi, caracterul rămâne pentru o viață. Sărbători binecuvântate”, a spus unul dintre păgubiți, în timp ce alții, cum ar fi Vlad, au subliniat că neimplicarea ar putea contribui la perpetuarea înșelătoriilor.
Astfel, este evident că, indiferent de intențiile bune ale unora, înșelătoriile din domeniul turismului sunt tot mai frecvente, iar turiștii trebuie să fie foarte atenți atunci când fac rezervări, mai ales în perioadele aglomerate ale anului.