MAE anunţă că s-a încadrat în termen atunci când a depus cererea de anulare a unei Decizii CE. Precizările vin după ce au apărut informaţii despre faptul că, Comisia Europeană a respins solicitarea României pentru anularea hotărârii CE de punere în aplicare a unor corecţii financiare. Aceasta are valoarea de 80 milioane euro. Ministerul mai precizează că va face recurs la decizia Curţii de Justiţie a UE.
„Cu privire la informaţiile vehiculate în presă, referitoare la cauza T-530/18. Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene face următoarele precizări. Sub aspect juridic, Agentul Guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene consideră că cererea introductivă a respectat normele de drept procesual ale UE. Acestea în contextul în care Decizia 2018/873 a fost notificată României la data de 14.06.2018. Aceasta fiind publicată în JOUE la data de 15.06.2018. Textul notificat era incomplet, aspect recunoscut chiar de Tribunalul UE la punctele 50, 53 si 55 din Ordonanţa de respingere din data de 30 aprilie 2019”. Au transmis reprezentanţii MAE, într-un comunicat de presă remis, miercuri.
Ministerul precizează că la termenul de două luni pe care România îl avea la dispoziţie pentru cererea anulării Deciziei Comisiei
Europene din 15 iunie 2018. În cazul ţării noastre se mai adaugă 14 zile. Potrivit Regulamentului de proceduăr al Tribunalului UE, plus încă 10 zile, din considerente de distanţă.
Citește și: Ministrul Economiei anunță redeschiderea minelor de la noi din țară
„În acest sens apreciem că, odată cu publicarea, a fost exclusă teza din Tratat referitoare la notificarea actului. Astfel încât termenul de 2 luni pentru introducerea acţiunii în anulare, care face obiectul cauzei T-530/18, a început să curgă de la data publicării Deciziei 2018/873. În JOUE (15.06.2018), la care se adaugă cele 14 zile prevăzute de articolul 59 din Regulamentul de procedură al Tribunalului. Termenului astfel calculat i se adaugă 10 zile. Termenul este invariabil pentru considerente de distanţă, prevăzut de articolul 60 din acelasi Regulament”, arată sursa citată.
Prin urmare, susţine MAE, analiza realizată la nivelul Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiţie UE indică faptul că introducerea acţiunii în anulare formulată pe 7 septembrie 2018 de România a fost făcută cu respectarea termenelor.
„În concluzie, din analiza efectuată la nivelul Agentului Guvernamental pentru CJUE rezultă că acţiunea în anulare formulată de România la data de 07.09.2018 a fost introdusă cu respectarea termenelor. Acest aspect urmează a fi supus atentiei CJUE prin recursul ce va fi formulat în cauză. Potrivit art. 56 din statutul Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, deciziile Tribunalului sunt susceptibile de recurs la CJUE. Termenul pentru exercitarea căii de atac este de 2 luni de la notificarea lor. Autorităţile române urmează să uziteze de acest drept, dat fiind faptul că, în cauză, Tribunalul UE nici nu a organizat o dezbatere orală a cauzei”, conchide sursa menţionată.
Comisia Europeană. Nereguli legate de fondurile europene
Comisia Europeană a decis pe 13 iunie 2018 să aplice nişte corecţii financiare României, din cauza unor nereguli legate de fondurile europene pentru agricultură şi dezvoltare rurală, din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR). România a introdus o acţiune de anulare a deciziei CE de aplicare a unei corecţii financiare de aproximativ 80 milioane euro aplicată ţării noastre.
Potrivit informaţiilor apărute în presă Tribunalul UE a respins solicitarea făcută de România. Motivul a fost că MAE nu s-a încadrat în termenul depunerii contestaţiei.
Citește și: Preşedintele a trimis înapoi bugetul pe 2019 la Parlament. Care sunt motivele
Acţiunea pentru anularea hotărârii CE în cazul României a fost depusă pe 7 septembrie 2018. Printre cei implicaţi în demers fiind şi Costin-Radu Canţăr, subsecretar de stat în cadrul MAE. Acesta a fost numit pe 16 mai 2018 în funcţia de. Agent guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene şi a Curţii de Justiţie a Asociaţiei Europene a Liberului Schimb.
Potrivit Cauzei T-530/18 publicată pe Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, România a solicitat Tribunalului următoarele.
„Anularea în parte a Deciziei de punere în aplicare (UE) nr. 2018/873 din 13 iunie 2018 de excludere de la finanţarea de către. Uniunea Europeană a anumitor cheltuieli efectuate în cadrul Fondului european de garantare agricolă (FEGA). Și a Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR). A) în ceea ce priveşte submăsura 1a integral (suma de 13 184 846,61 € aferentă anilor 2015 şi 2016). B) în ceea ce priveşte submăsurile 3a, 5a, 3b, 4b integral (suma de 45 532 000,96 € aferentă anilor 2014, 2015 şi 2016) şi în subsidiar, parţial pentru perioada anterioară datei de 19 septembrie 2015 (suma de 21 315 857,50 €). Obligarea Comisiei Europene la plata cheltuielilor de judecată”.
În total este vorba despre suma de 80.032.703 euro pentru fonduri europene în cazul României, pentru perioada 2014-2016.
Argumentele invocate de partea romana în cererea de anulare
Comisia Europeană. În cererea de anulare, partea română susţine că primul motiv întemeiat pe exercitarea necorespunzătoare a competenţei Comisiei Europene de a exclude sume de la finanţarea de către Uniunea Europeană. Au precizat că CE a încălcat Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European Şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune.
Al doilea motiv invocat de partea română este întemeiat pe încălcarea obligaţiei de motivare prevăzute de articolul 296, al doilea paragraf, din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Citește și: Comisia Europeană anunţă ce se va întâmpla cu economia României