Începând cu 1 ianuarie 2025, Metrorex, operatorul sistemului de metrou din București, intenționează să implementeze o majorare semnificativă a tarifelor pentru toate tipurile de titluri de călătorie. Această decizie vine ca un răspuns la necesitățile financiare ale companiei și ca parte a unui efort de reechilibrare a prețurilor per călătorie, cu un accent deosebit pe încurajarea achiziționării abonamentelor lunare.
Metrorex se pregătește să scumpească biletele la metrou de la 1 ianuarie
Conform proiectului de ordin publicat recent, tarifele pentru călătoriile ocazionale, abonamentele de scurtă și lungă durată vor suferi ajustări considerabile. De exemplu, prețul unui bilet pentru o călătorie va crește de la 3 lei la 5 lei, iar un abonament lunar va costa 100 de lei, față de 80 de lei cât este în prezent. Această creștere tarifară medie de aproximativ 45% este justificată de companie prin necesitatea acoperirii cheltuielilor de exploatare și diminuării deficitului financiar.
„Metrorex SA propune ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu 01.01.2025, diferenţiat pe tipuri de titluri de călătorie, în sensul echilibrării preţului unitar per călătorie, concomitent cu încurajarea utilizării abonamentelor lunare cu plata în avans care asigură resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor de exploatare, dar care protejează călătorii fideli, creşterea medie fiind de circa 45%, ceea ce înseamnă o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de circa 11 milioane lei”, se arată în proiectul de Ordin publicat marţi pe site-ul Ministerului Transporturilor, potrivit Agerpres.
Reacții și impactul socio-economic
Creșterea tarifelor la metrou nu este doar o problemă de ajustare financiară, ci și una care afectează zilnic mii de călători. În contextul în care Bucureștiul se confruntă cu un trafic rutier dens, metroul reprezintă o arteră vitală pentru mobilitatea urbană. Majorarea tarifelor ar putea determina o parte dintre călători să se reorienteze către alte forme de transport, posibil mai puțin eficiente și mai poluante, ceea ce ar putea avea repercusiuni asupra mediului și congestionării traficului.
„Gradul de acoperire al subvenţiei în veniturile totale a scăzut de la an la an, fapt care se datorează în principal creşterii ponderii veniturilor din transport călători cu metroul, respectiv ponderii altor venituri din exploatare, în veniturile totale, ca urmare a măsurilor întreprinse de managementul companiei. În scopul îmbunătăţirii permanente a rezultatului exerciţiului financiar, respectiv al micşorării diferenţei dintre venituri şi cheltuieli, legiuitorul a dat posibilitatea companiei ca, periodic, să facă ajustări ale tarifelor de călătorie cu metroul cu respectarea unor condiţii minime impuse”, precizează sursa citată.
În plus, ajustarea tarifelor ar putea avea un impact semnificativ asupra studenților și altor categorii sociale vulnerabile, pentru care chiar și o mică creștere a costurilor zilnice poate reprezenta o povară financiară considerabilă. Chiar dacă Metrorex a anunțat tarife diferentiate pentru studenți și alte categorii, precum donatorii de sânge, creșterile sunt în continuare o provocare pentru bugetele limitate.
„În perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor, august 2021 şi până în luna septembrie 2024, preţurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel că indicele de creştere a preţurilor specifice pentru combustibili, apă şi canal şi energie termică a fost: pentru combustibili – 131,07%, pentru apă, canal – 151,63%, pentru energie termică – 153,91%. Preţul mediu al călătoriei cu metroul, reprezentând rezultatul raportului dintre veniturile din transportul de călători şi numărul călătorilor transportaţi este în prezent de circa 1,71 lei/călătorie, adică 0,34 euro cenţi, în condiţiile în care la nivel european preţul mediu este de 2 euro”, se menţionează în proiect.
Pentru a atenua impactul acestei majorări, Metrorex și autoritățile locale ar putea să exploreze diverse soluții, cum ar fi subvenții mai generoase pentru anumite categorii de populație sau parteneriate cu alte entități de transport pentru a oferi pachete integrate de călătorie, care să reducă costul total al mobilității urbane.
Astfel, creșterea tarifelor la metrou reprezintă o decizie dificilă, dar necesară din perspectiva financiară a Metrorex. Cu toate acestea, este esențial ca aceasta să fie gestionată cu grijă pentru a minimiza impactul negativ asupra călătorilor și pentru a asigura că metroul din București rămâne o opțiune accesibilă și eficientă pentru toți locuitorii orașului. Prin dialog și soluții inovative, se poate ajunge la un echilibru între necesitățile financiare ale operatorului de transport și accesibilitatea serviciilor pentru publicul larg.
Sursa foto: Arhivă