Șoferii români care dețin mașini poluante ar putea fi nevoiți să achite o nouă taxă auto, conform unei propuneri venite din partea industriei auto. Această măsură vizează atât introducerea unei taxe de achiziție pentru mașinile vechi și poluante, cât și creșterea impozitului local în funcție de norma de poluare. Scopul proiectului este de a descuraja importul și utilizarea vehiculelor care contribuie semnificativ la poluare, în special în marile orașe.
De-a lungul anilor, România a avut mai multe forme de taxare auto, însă toate au fost anulate sau contestate în instanțele europene. În prezent, țări precum Germania, Franța și Olanda au implementat taxe similare pentru a reduce emisiile poluante, iar industria auto românească consideră că această măsură este necesară pentru îmbunătățirea calității aerului. Cu toate acestea, propunerea este una controversată și stârnește numeroase dezbateri în rândul proprietarilor de autoturisme.
Cum ar putea fi aplicată noua taxă
Potrivit proiectului susținut de Acarom și Dacia, șoferii care își cumpără o mașină veche și poluantă vor trebui să plătească o taxă de achiziție. În plus, fiecare proprietar de autovehicul ar urma să plătească un impozit anual majorat, calculat în funcție de gradul de poluare al mașinii, nu doar de capacitatea cilindrică a motorului, așa cum se întâmplă în prezent.
Conform declarațiilor lui Mihai Bordeanu, director general al Automobile Dacia, modificările propuse ar însemna creșteri semnificative ale costurilor pentru proprietarii de mașini vechi. Spre exemplu, în prezent, un automobil cu normă de poluare Euro 2 și vechi de 20 de ani are un impozit anual de aproximativ 160-170 de lei. După aplicarea noii taxe, acesta ar putea ajunge la 1.800-1.900 de lei pe an, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 10 ori.
Această măsură ar urma să fie aplicată pentru a limita utilizarea vehiculelor poluante, în contextul în care România are un parc auto îmbătrânit. Statisticile oficiale arată că la finalul anului 2024, în România erau înmatriculate peste 8,4 milioane de autoturisme, dintre care peste 3 milioane aveau peste 20 de ani, iar alte 3,7 milioane aveau între 10 și 20 de ani. În contrast, doar 300.000 de mașini erau considerate noi, ceea ce indică un grad redus de reînnoire a parcului auto.
„În prezent, impozitarea se face în funcție de capacitatea cilindrică a motorului. O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare euro doi, va avea de plătit undeva între 350 și 400 euro. Nu e definit 100% am vorbit de achiziție. Iau exemplu similar de mașină de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local, astăzi suma undeva la 160-170 lei pe an, de mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare. Dacă automobilul la fel este euro doi sau euro trei, vorbim probabil de 1800-1.900 lei pe an.”, a declarat Mihai Bordeanu, director general Automobile Dacia.
Taxa auto în România, un istoric al eșecurilor
România a încercat de mai multe ori să implementeze taxe auto pentru reducerea poluării, însă acestea au fost contestate și, în cele din urmă, anulate. Prima astfel de taxă a fost introdusă în 2007, în timpul guvernării lui Călin Popescu-Tăriceanu, dar a fost considerată discriminatorie și a fost eliminată. Ulterior, în 2013, guvernul condus de Victor Ponta a modificat sistemul și a introdus timbrul de mediu, o taxă care viza înmatricularea mașinilor poluante. Aceasta a fost însă declarată ilegală de către Curtea Europeană de Justiție, ceea ce a obligat statul român să returneze banii colectați de la șoferi.
În prezent, state precum Germania, Franța și Olanda aplică taxe similare pentru descurajarea utilizării mașinilor poluante, însă acestea sunt concepute astfel încât să respecte legislația europeană. Dacă România va introduce din nou o taxă auto, aceasta trebuie să fie conformă cu regulile europene pentru a evita noi procese și restituiri de bani.
Deși oficialii din industria auto consideră că această măsură este necesară, propunerea a stârnit numeroase controverse. Mulți șoferi se tem că această taxă va penaliza categoriile sociale cu venituri reduse, care nu își permit să își cumpere autoturisme mai noi. În plus, există îngrijorări că o astfel de taxă ar putea conduce la creșterea fraudelor pe piața auto, precum evitarea declarării valorii reale a mașinilor la înmatriculare sau folosirea unor artificii pentru a ocoli plata impozitului mărit.
Astfel, rămâne de văzut dacă Guvernul va adopta acest proiect și cum va fi pus în aplicare, având în vedere istoricul controversat al taxelor auto în România.