Fostul pilot german de Formula 1 și campion al celebrei curse de 24 de ore de la Le Mans, Jochen Mass, s-a stins din viață la vârsta de 78 de ani. Vestea a fost anunțată oficial, duminică, de familia sa, printr-o postare emoționantă pe Instagram. Considerat unul dintre cei mai versatili și respectați piloți ai anilor ’70 și ’80, Mass a lăsat în urmă nu doar victorii memorabile, ci și o moștenire profundă în motorsportul mondial.
Cariera spectuloasă din Formula 1
Jochen Mass a debutat în Formula 1 în 1973, la volanul unui bolid Surtees. A urmat rapid transferul la McLaren, echipă cu care a cunoscut momentul de glorie în Marele Premiu al Spaniei, în 1975. A fost singura sa victorie în Formula 1, dar una învăluită în dramă și controverse.
Cursa de la Montjuïc, desfășurată pe străzile din Barcelona, a fost întreruptă prematur în turul 29 din cauza unui accident grav în care a fost implicat colegul său de breaslă, Rolf Stommelen. Acesta a pierdut controlul mașinii sale, iar impactul a fost devastator: cinci persoane din public și-au pierdut viața, transmite ziare.com.
Din cauza opririi înainte de atingerea a 75% din distanța totală, piloții au primit doar jumătate din punctele alocate. A fost o victorie cu gust amar pentru Mass, care a declarat, ulterior, că acel moment l-a marcat profund. Cu toate acestea, în lumea Formulei 1, numele său rămâne legat de acel podium singular – o bornă importantă într-o carieră construită mai mult pe constanță decât pe explozii spectaculoase.
Între 1973 și 1982, Jochen Mass a concurat în 114 Mari Premii, pentru echipe precum Surtees, McLaren, ATS, Arrows și March. A obținut 8 podiumuri și 71 de puncte, dar mai presus de cifre, a fost respectat pentru stilul său calm, pentru manevrele precise și pentru etica sa sportivă impecabilă.
Le Mans 1989, apogeul unei cariere renăscute
După retragerea din Formula 1 în 1982, Mass nu a renunțat la competiții. Dimpotrivă, s-a reinventat. A trecut la cursele de anduranță, unde avea să-și regăsească bucuria pilotajului și să-și construiască, poate, cea mai puternică identitate profesională. A semnat cu Porsche, brand cu care avea să scrie istorie pe circuitele lungi și nemiloase ale Europei.
Punctul culminant a fost în 1989, când a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans, cea mai prestigioasă întrecere de anduranță din lume. Împreună cu partenerii săi de echipă, a dus la victorie un Porsche 962C, într-o ediție dominată de duelurile dintre titani.
Le Mans nu este doar o cursă, ci un test suprem al rezistenței – fizice, psihice și mecanice. Victoria de atunci l-a consacrat definitiv ca specialist al anduranței și l-a plasat în elita celor care au reușit să treacă din Formula 1 în cursele de 24 de ore cu același succes.
Pe parcursul carierei sale în anduranță, Mass a adunat peste 30 de victorii în competiții internaționale, terminând de două ori pe locul secund în campionatul mondial al piloților. În garajul său de trofee, Le Mans a strălucit mereu cel mai puternic, ca simbol al unei maturități sportive absolute.
Ultimul deceniu: O viață liniștită în sudul Franței
După retragerea oficială din competiții, Jochen Mass nu s-a îndepărtat niciodată de motorsport. A continuat să conducă mașini în demonstrații dedicate automobilelor de epocă, în special pentru Mercedes-Benz – constructor cu care avea o relație profundă și de durată.
A fost o prezență constantă în Goodwood Festival of Speed, în diverse reuniuni istorice și în evenimentele de celebrare a performanțelor din anii ’70-’80. Îmbrăcat mereu elegant, zâmbitor, dar sobru, Jochen Mass devenise o figură emblematică pentru generațiile tinere de fani ai motorsportului.
În paralel, a fost mentor pentru piloți mai tineri, sfătuitor pentru echipe, dar și un critic echilibrat al industriei. Niciodată zgomotos, întotdeauna clar, opiniile sale despre evoluția Formulei 1 au fost mereu ascultate, chiar dacă el însuși se retrăsese de ani buni din prim-plan.
Locuia în sudul Franței, într-o zonă liniștită, aproape de mare. Acolo, în intimitatea unei vieți tihnite, Jochen Mass a continuat să urmărească curse, să își întrețină legăturile cu prietenii din paddock și să conducă, din când în când, bijuteriile mecanice care i-au definit existența.
Anunțul decesului: „Jochen Mass a murit în urma complicaţiilor AVC-ului din februarie”
Familia fostului pilot a făcut publică, duminică, vestea trecerii sale în neființă. Anunțul a fost postat pe Instagram, însoțit de o fotografie sobru-alb-negru și un text simplu, dar sfâșietor:
„Cu tristeţe trebuie să anunţăm că Jochen Mass a murit astăzi, ca urmare a complicaţiilor survenite în urma unui accident vascular cerebral suferit în februarie.”
În ultimele luni, fostul campion se confrunta cu efectele acestui AVC. Deși apropiații au sperat într-o recuperare parțială, organismul său nu a mai rezistat. Moartea sa a fost primită cu tristețe profundă de comunitatea motorsportului, dar și de fani din întreaga lume, care au rememorat instantaneu cele mai frumoase momente ale carierei sale.
Printre primii care au reacționat s-au numărat foști colegi de paddock, oficiali ai FIA și reprezentanți ai Porsche, Mercedes și McLaren. Toți au transmis mesaje de condoleanțe și au vorbit despre Jochen Mass ca despre „un gentleman desăvârșit” și „un pilot cu inimă mare, respectat de toți cei care l-au cunoscut”.