Loredana Pălănceanu, profesoară de matematică din Iași, a devenit un adevărat fenomen în mediul online după ce a decis să ofere meditații gratuite pe TikTok și Instagram. La doar 29 de ani, tânăra a reușit să atragă peste 200.000 de elevi care o urmăresc pentru a se pregăti pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, îmbinând explicații clare cu o imagine modernă, atent construită pentru a aduce matematica mai aproape de generația actuală.
De la sala de clasă la viral pe TikTok: începutul unei revoluții în predare
O blondă elegantă, cu păr lung, talie subțire și prezență carismatică, care vorbește calm și explică matematică pe înțelesul tuturor. Așa au descoperit-o elevii pe Loredana Pălănceanu, profesoara de 29 de ani care a transformat modul în care copiii privesc materia considerată de mulți cea mai grea din școală.
Tânăra a devenit rapid cunoscută ca „Blonda de la Matematică”, un apelativ dat chiar de comunitatea online, impresionată de combinația neașteptată dintre eleganță și rigoare academică. Pe conturile sale de social media, profesoara apare în rochii decoltate, bluze cu un singur nasture închis, pantaloni mulați, ținute elegante sau casual — un stil total diferit de imaginea tradițională a unui cadru didactic.
Deși ținutele atrag privirile, elevii rămân pentru lecții: explicații structurate, exerciții demonstrate pas cu pas și o disponibilitate rar întâlnită în contextul actual al educației.
Totul a început, povestește ea, dintr-o observație simplă:
„Ideea de a posta videoclipuri pe TikTok a apărut natural, observând realitatea din școli: elevii petrec foarte mult timp pe telefon, inclusiv în pauze sau în drum spre casă. Mi-am spus că, dacă tot sunt acolo, pe platformele online, poate este momentul ca și noi, profesorii, să venim spre ei, cu un conținut educativ adaptat mediului pe care îl folosesc zilnic”, a declarat ea, pentru Libertatea.
O comunitate de zeci de mii de elevi: lecții gratuite, live-uri, exerciții și motivație
Succesul primei serii de clipuri postate pe TikTok a fost rapid. Elevii au început să pună întrebări, să participe la live-uri și să trimită exerciții. Tânăra profesoară a realizat că are potențialul de a transforma o platformă de divertisment într-un instrument educațional masiv.
„Am vrut să transform TikTokul într-un spațiu unde matematica să fie accesibilă, prietenoasă și creativă. În timp, am văzut că elevii reacționează foarte bine, pun întrebări, participă la live-uri, rezolvă exerciții împreună cu mine. Și asta m-a motivat și mai mult”, ne-a mai mărturisit Profa de Mate.
Astăzi, paginile sale sunt uriașe: peste 130.000 de urmăritori pe TikTok și aproape 51.000 pe Instagram.
„Pe Instagram am aproape 51.000 de urmăritori. Acolo postez explicații, exerciții, recomandări, dar și mici fragmente din viața de profesor. Absolut tot conținutul este gratuit. Scopul meu este să fac educație accesibilă pentru cât mai mulți elevi, indiferent de situația lor financiară”.
Pentru mulți adolescenți, live-urile ei sunt mai eficiente decât meditațiile clasice. Fără costuri, la distanță de un click, elevii pot repeta capitole esențiale pentru examene, iar ritmul prezentărilor — scurt, dinamic, adaptat atenției specifice generației — îi ajută să rămână concentrați.
Ținutele — parte dintr-un brand educațional: „Îmi aleg ținutele în funcție de tonul lecției”
Un element care a atras atenția tuturor este stilul vestimentar al Loredanei. Spre deosebire de imaginea tradițională a profesorilor, ea apare în online în ținute elegante, colorate, uneori cu accente senzuale — un stil care provoacă, dar în același timp creează un cadru vizual modern, în ton cu platforma pe care predă.
„Ținutele mele online sunt colorate, elegante și decente. Aleg rochii cu personalitate, nu extravagante, ci plăcute și energizante. Scopul este să creez un cadru vizual pozitiv”.
Ea știe cât de important este impactul vizual în mediul digital: prima impresie decide dacă un elev rămâne să urmărească lecția sau trece mai departe.
„O ținută frumoasă, luminoasă, respectuoasă poate face un elev să rămână să asculte un exercițiu de matematică în loc să treacă mai departe. Vreau să transmit profesionalism, dar și că matematica nu trebuie să fie rigidă sau anostă”.
De aceea, alegerea vestimentației nu este întâmplătoare:
„Eleganță, decență, seriozitate, dar și accesibilitate. Îmi aleg ținutele în funcție de tonul lecției, de tema din clip și de atmosfera pe care vreau să o transmit. Caut culori vii, energizante, eleganță simplă, nu ostentativă”.
Ea subliniază însă că, în sala de clasă, lucrurile stau diferit. Acolo, ținutele sunt sobre, potrivite mediului academic: „Ținutele colorate sunt strict pentru online și sunt gândite ca parte a modului de prezentare vizuală. În clasă, pun accent pe disciplină, rigoare, claritate și comunicare, nu pe partea estetică”.
Vezi această postare pe Instagram
Critici, prejudecăți, comentarii jignitoare — dar și mii de mesaje de recunoștință
Deși apreciată de elevi și părinți, expunerea online a venit și cu atacuri gratuite. Loredana nu neagă că hainele și aspectul ei au stârnit reacții diverse.
„Am primit și comentarii jignitoare, dar aleg să nu răspund”.
Ea știe că vizibilitatea aduce atât apreciere, cât și răutăți. Însă ceea ce o motivează sunt mesajele pozitive:
„Mulți îmi spun că sunt ca o profesoară prietenă, cineva la care poți veni fără teamă, cu orice întrebare… cel mai mult mă încântă mesajele elevilor care îmi trimit poze cu notele lor bune la examene”.
Pentru tânăra profesoară, acestea sunt dovada că munca ei are impact real.
Despre acuzațiile ministrului Educației: „Afirmații superficiale și nedrepte”
Loredana nu a rămas indiferentă nici în fața declarațiilor recente ale ministrului Educației, Daniel David, care afirma că analfabetismul funcțional al elevilor ar fi efectul slabei pregătiri a profesorilor.
„Această afirmație este superficială și nedreaptă. Desigur, există profesori mai implicați și profesori mai puțin implicați, ca în orice domeniu. Dar analfabetismul funcțional este un fenomen complex, influențat de lipsa de resurse educaționale în multe școli, de programe prea stufoase, lipsa părinților în procesul educativ, de timpul exagerat petrecut de elevi pe telefon, contextul social și economic al familiilor, de lipsa unui plan național coerent pe termen lung. A da vina pe profesori este o simplificare care nu aduce nicio soluție reală”.






















