Începând cu toamna anului 2024, școlile din România vor implementa o serie de reguli stricte menite să îmbunătățească disciplina și standardele în instituțiile de învățământ. Aceste schimbări vin pe fondul unor preocupări crescânde legate de comportamentul elevilor și de modul în care se prezintă la ore. Iată care sunt principalele modificări care vor intra în vigoare odată cu noul an școlar.
Una dintre cele mai semnificative schimbări este legată de codul vestimentar
Profesorii vor avea, din această toamnă, autoritatea de a interzice accesul în școală elevilor care nu respectă anumite standarde de îmbrăcăminte. Pantalonii rupți, fustele scurte, bluzele decoltate, genele false, unghiile artificiale, piercing-urile vizibile și tatuajele sunt doar câteva dintre elementele care vor putea fi considerate necorespunzătoare și, astfel, vor justifica refuzul de a permite elevilor să participe la cursuri.
Această măsură este menită să încurajeze un mediu de învățare mai sobru și mai concentrat, în care atenția să fie îndreptată asupra studiului și nu asupra aparențelor. Totuși, această regulă a stârnit deja controverse în rândul părinților și elevilor, care o consideră prea restrictivă și care ar putea limita libertatea individuală.
Pe lângă restricțiile legate de îmbrăcămintea necorespunzătoare, un proiect de lege depus la Senat propune ca școlile să aibă opțiunea de a impune uniforma școlară obligatorie, cu condiția ca aceasta să fie oferită gratuit elevilor. Scopul acestei măsuri este de a uniformiza aspectul elevilor, reducând astfel presiunea socială legată de vestimentație și asigurând un nivel mai ridicat de egalitate în rândul elevilor.
Deși uniformele școlare au fost deja introduse în anumite școli, această nouă regulă ar putea generaliza practica la nivel național. Susținătorii acestei idei consideră că uniformele ar putea contribui la crearea unui sentiment de apartenență și unitate în rândul elevilor, eliminând competiția și discriminarea bazate pe aspectul exterior.
Dreptul de a solicita explicații pentru note
Un alt aspect important al noilor reguli se referă la relația dintre elevi, părinți și profesori. Începând cu acest an școlar, elevii și părinții vor avea dreptul de a solicita explicații pentru notele primite. Această măsură are rolul de a spori transparența și de a încuraja un dialog constructiv între profesori și părinți.
Cu toate acestea, această regulă a generat deja discuții aprinse în rândul cadrelor didactice. Mulți profesori se tem că acest drept ar putea fi interpretat greșit și ar putea conduce la o creștere a presiunii asupra lor, fiind nevoiți să justifice decizii care țin de expertiza lor profesională.
„Profesorul simte că e specialist, că a făcut niște cursuri, și e greu să accepte din partea unui nespecialist o poziție. Dacă părintele vine și zice ”Așa-mi place că așa vreau eu”, e ca și cum m-aș duce la un arhitect și i-aș zice că nu-mi place că a pus grinda asta aici. Și el îți spune că se justifică, iar tu rămâi la ”dar mie nu-mi place!”, a declarat prof. univ. Ovidiu Pânișoară, mentor în științele educației, pentru ProTV.
În plus față de aceste reguli, directorii de școli vor avea acum autoritatea de a raporta cazurile de absenteism la Protecția Copilului. Această măsură vine ca răspuns la creșterea numărului de cazuri de absenteism nemotivat în școli, care au un impact negativ asupra performanței academice a elevilor și asupra disciplinei generale din școli.
Prin această inițiativă, Ministerul Educației dorește să întărească legăturile între școală, familie și autoritățile locale, asigurându-se că fiecare copil beneficiază de dreptul la educație și este susținut în procesul de învățare. Se așteaptă ca aceste măsuri să contribuie la reducerea absenteismului și la creșterea ratei de promovabilitate în rândul elevilor.
Schimbări în structura examenelor naționale
Începând cu anul 2025, Ministerul Educației a decis să modifice structura examenelor naționale, introducând zile libere între probele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Această schimbare are ca scop reducerea stresului asociat acestor examene și îmbunătățirea performanțelor elevilor.
Decizia a fost adoptată în urma consultărilor cu elevi, profesori și părinți, care au subliniat necesitatea unor pauze între probe pentru a oferi tinerilor timp de odihnă și pentru a le permite să se pregătească mai bine pentru următoarele examene. Astfel, Ministerul Educației își propune să creeze un mediu mai favorabil în care elevii să poată demonstra cu adevărat cunoștințele și abilitățile dobândite pe parcursul anilor de studiu.
Potrivit ministrului Educației, Ligia Deca, această schimbare este una dintre măsurile care vor fi implementate în cadrul unui plan mai amplu de reformă a sistemului educațional, menit să răspundă nevoilor actuale ale elevilor și să creeze condiții optime pentru dezvoltarea lor academică și personală.