Ministerul Educației din România a propus recent o măsură inovatoare pentru gestionarea comportamentelor perturbatoare ale elevilor în școli. Conform proiectului de Statut al Elevului pentru anul 2024, elevii care întrerup orele de predare vor fi mutați într-o sală specială, unde vor desfășura activități educative sub supravegherea unui cadru didactic. Această inițiativă a generat controverse și discuții aprinse în spațiul public.
Propunerea a fost inițial interpretată greșit de unele publicații, care au denumit această sală drept „salăde detenție”. În urma reacțiilor publice, Ministerul Educației a emis un comunicat oficial în dimineața zilei de 13 iunie, explicând că termenul de „sală de detenție” nu apare în documentul oficial și că scopul acestei săli este diferit.
În comunicatul oficial, ministerul a subliniat:
„Având în vedere folosirea eronată, în spațiul public, a sintagmei ‘sală de detenție’, cu referire la una dintre prevederile proiectului de Statut al Elevului, vă comunicăm că sintagma respectivă nu se regăsește în cuprinsul documentului și este o asociere cu un concept care, în proiectul propus de Ministerul Educației, are alt scop.”
Proiectul de Statut al Elevului 2024 au specificat că elevii care perturbă orele vor fi mutați într-o sală special alocată, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar. Activitățile desfășurate în această sală vor include, de regulă, lectură suplimentară și completarea de fișe de lucru. De asemenea, părinții sau reprezentanții legali ai elevilor vor fi informați în scris despre această măsură.
Elevii cu cerințe educaționale speciale vor beneficia de asistența personalului specializat, care va desfășura activități adaptate nevoilor lor
Această inițiativă are ca scop nu pedepsirea elevilor, ci oferirea unui mediu în care aceștia să poată reflecta asupra comportamentului lor și să participe la activități constructive.
Propunerea vine în urma sugestiilor făcute pe 11 aprilie 2023 de sindicatele angajaților din Învățământ, reprezentate de FSE „Spiru Haret”, care au sugerat o serie de măsuri pentru îmbunătățirea disciplinei în școli. Printre aceste măsuri se numărau reintroducerea exmatriculării, amenzi pentru părinți și considerarea notei la purtare în admiterea la liceu sau BAC.
În cadrul acestor discuții, reprezentanții FSE „Spiru Haret” au menționat ideea unei forme de detenție în care elevii să fie ținuți într-o clasă după ore, sub supravegherea unui cadru didactic, folosind acest timp pentru a reflecta asupra comportamentului lor. Această idee a evoluat în actualul proiect de Statut al Elevului, transformându-se într-o sală dedicată activităților educative suplimentare.
Unii părinți consideră că izolarea elevilor în astfel de săli ar putea avea un efect negativ asupra lor afectându-le încrederea în sine
De asemenea, există temeri că măsura ar putea fi aplicată în mod abuziv sau că nu va rezolva problemele fundamentale legate de comportamentul disruptiv.
Totodată, un accent mai mare pe formarea continuă a cadrelor didactice în managementul clasei și în tehnici de disciplinare pozitivă ar putea contribui la reducerea comportamentelor perturbatoare. Investiția în programe de dezvoltare personală pentru elevi, care să includă gestionarea emoțiilor și a conflictelor, ar putea avea, de asemenea, un impact pozitiv pe termen lung.
Propunerea Ministerului Educației din România de a introduce o sală specială pentru elevii perturbatori este un subiect complex și sensibil. Deși intenția este de a oferi un mediu constructiv pentru elevii care întrerup orele, percepția publicului asupra acestei măsuri este mixtă. Clarificările aduse de Minister au fost esențiale pentru a corecta înțelegerea eronată a termenului de „sală de detenție” și pentru a sublinia scopul educativ al acestei inițiative.