Un nou aeroport urmează să fie construit în apropierea Capitalei, iar autoritățile estimează că lucrările vor fi finalizate până cel târziu în 2029. Proiectul, denumit Aeroportul București-Sud, este inițiat în zona Adunații Copăceni și își propune să preia o parte semnificativă din traficul actual al Aeroportului Otopeni, care a atins deja limitele de capacitate.
Primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, a anunțat finalizarea studiilor de prefezabilitate și oportunitate, menționând că proiectul a intrat în etapa de prezentare pentru potențiali investitori. În primă fază, noul aeroport va putea prelua peste 11 milioane de pasageri anual, iar în etapa de extindere va ajunge la o capacitate de peste 20 de milioane. În plus, este prevăzut un centru de marfă capabil să gestioneze minimum 30.000 de tone anual.
Obiectiv strategic pentru infrastructura aeriană
Aeroportul București-Sud este considerat o investiție strategică, nu doar pentru Capitală, ci pentru întreaga regiune de sud-est a Europei. Amplasamentul a fost ales în apropierea graniței cu Bulgaria, pentru a permite acces rapid călătorilor din ambele țări. Autoritățile au subliniat că infrastructura existentă din zonă, dar și planurile de extindere a rețelei de metrou și transport rutier vor facilita accesul eficient către terminal.
„Lucrăm ca la carte în proiectul Aeroportului București-Sud! Avem gata studiul de prefezabilitate, plus încă unul, de oportunitate.
În paralel, prezentăm proiectul pentru potențiali investitori, pentru că nu doar traficul de călători trebuie reglementat, ci și cel de marfă, extrem de important pentru economia Bucureștiului, a județului Giurgiu și a vecinilor noștri bulgari”, spune edilul.
Terminal modern și conexiuni extinse
Terminalul Aeroportului București-Sud va avea o suprafață de aproximativ 81.000 de metri pătrați și va fi construit pe mai multe niveluri. Zona destinată proiectului are în total circa 700 de hectare. Aeroportul va respecta standardele IATA și va include piste noi, terminale moderne, spații pentru pasageri și marfă, precum și facilități pentru operatorii aerieni.
Conexiunile rutiere, feroviare și cu rețeaua de metrou sunt elemente esențiale ale proiectului. Gabriela Firea, senator și fost primar general al Capitalei, a susținut că extinderea metroului pe magistralele M2, M4 și M7 este necesară pentru conectarea eficientă a Bucureștiului cu județul Ilfov.
„Transportul rămâne problema noastră numărul 1, fluidizarea traficului este provocarea noastră, a tuturor, pentru că un trafic congestionat înseamnă foarte multă poluare, pentru copiii noștri, pentru tinerii noștri, pentru noi toți. De aceea, pentru perioada următoare ne-am propus, ca împreună, să prelungim rețeaua de metrou și aici vreau să-i aduc felicitări prietenului meu Daniel Băluță, primarul Sectorului 4, care are deja un avans cu magistrala M4.
Vrem să dezvoltăm și magistralele M2 și M7, trebuie să unim Bucureștiul cu Ilfovul și invers, așa vom combate eficient traficul. Un astfel de proiect, un aeroport în sudul Capitalei, este așteptat de peste 20 de ani, de aceea vreau îl felicit pe Daniel, dar și pe echipa sa, pentru eforturile depuse în vederea realizării unui astfel de obiectiv extrem de important pentru dezvoltarea Capitalei”, a transmis Firea.
Proiectul va include și un centru cargo de ultimă generație
Pe lângă traficul de pasageri, aeroportul va integra și un centru modern de transport și logistică pentru marfă. Acesta va avea un terminal cargo de cel puțin 3.000 mp, cu spații dedicate depozitării mărfurilor perisabile, a celor voluminoase și a altor tipuri de transport specializat.
De asemenea, vor fi construite facilități auxiliare precum turn de control, hangare, stații de deszăpezire, echipamente pentru alimentare și întreținere, dar și o parcare pentru aproape 4.500 de autovehicule. Se preconizează că aeroportul va dispune și de centrale solare și stații de epurare a apelor uzate, în conformitate cu cerințele de mediu europene.
Accent pe sustenabilitate și eficiență
Unul dintre obiectivele proiectului este și eficientizarea operațiunilor de transport, reducerea poluării și sprijinirea unui model de dezvoltare urbană sustenabilă. Managerul de proiect, Aurélien Van Hecke, a explicat că aeroportul este gândit să gestioneze un trafic estimat între 40 și 65 de milioane de pasageri până în anul 2050.
El a mai precizat că apropierea de granița cu Bulgaria este un avantaj competitiv, în contextul în care ambele țări sunt deja în spațiul Schengen aerian și maritim, iar frontierele terestre vor fi eliminate până la finalizarea construcției. Astfel, controlul vamal se va desfășura într-o zonă redusă, în sprijinul fluidizării transportului internațional.
Autoritățile estimează că proiectul poate fi finalizat în patru ani, cu termen limită sfârșitul anului 2028 sau începutul anului 2029.
Etapele următoare presupun realizarea studiului de fezabilitate, aprobarea finanțării și demararea construcției. Până atunci, prezentările pentru atragerea investitorilor continuă.
Sursa foto: Arhivă