Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), organizația care reprezintă industria auto din România, și-a exprimat nemulțumirea față de noul mecanism de impozitare auto adoptat de Guvern prin asumarea răspunderii. Potrivit APIA, măsura a fost luată fără o consultare reală cu mediul de afaceri și fără dezbateri publice, ridicând probleme serioase legate de transparență și corectitudine.
Actuala propunere, considerată greșită și incompletă
APIA atrage atenția că impozitul auto stabilit pe baza cilindreei și a normelor Euro nu reflectă obiectivele europene de mediu. Diferențele dintre taxele aplicate mașinilor vechi și celor noi sunt reduse, variind între 10% și 21%, ceea ce nu stimulează reînnoirea parcului auto. În același timp, organizația amintește că inflația și deprecierea monedei naționale au crescut semnificativ în ultimii ani, în timp ce România rămâne pe primul loc în UE la mortalitatea rutieră.
Normele Euro nu măsoară emisiile de CO₂
Asociația subliniază că normele Euro stabilesc limite pentru oxizi de azot, monoxid de carbon sau particule, nu pentru emisiile de dioxid de carbon. În schimb, politicile europene impun obiective clare pentru reducerea emisiilor de CO₂: 95 g/km începând cu 2021, reducere cu 55% până în 2030 și eliminarea completă a emisiilor la vehiculele noi din 2035. APIA consideră că România ar trebui să își alinieze politica fiscală la aceste obiective.
Anomalii în aplicarea noii taxe
Exemplele oferite de APIA arată discrepanțe importante. Un BMW 320d Euro 4 din 2005 ar urma să plătească 284 lei, mai mult decât în prezent, în timp ce o Dacia Logan Euro 6 din 2022 ar fi taxată identic cu un model similar, dar vechi de 10 ani. De asemenea, un Peugeot 3008 Euro 6 ar plăti aceeași taxă ca mașini mult mai vechi și poluante. Organizația afirmă că aceste diferențe nu stimulează achiziția de vehicule noi, mai puțin poluante, și blochează tranziția către mașini hibride sau electrice.
„Vă rugăm să reanalizați de urgență această formulă și să integrați într-un viitor mecanism de impozitare criterii relevante, precum emisiile de CO₂, vechimea vehiculului și nivelul real de poluare, alături de cilindree și norma Euro.
Reamintim, totodată, că APIA a transmis deja o propunere proprie de sistem de impozitare, fundamentată pe bune practici europene si pe principiul ”poluatorul plătește”, care poate reprezenta un punct de plecare solid pentru construcția unui model echilibrat, corect și sustenabil pentru România dar a fost ignorată complet atât de fostul Guvern, cât si de actualul”, a transmis APIA, potrivit Capital.
APIA cere reanalizarea urgentă a mecanismului
Asociația solicită Guvernului să reanalizeze de urgență sistemul de impozitare și să introducă factori relevanți precum emisiile de CO₂, vechimea și nivelul real de poluare, alături de cilindree și norma Euro. APIA amintește că a transmis deja o propunere inspirată din bunele practici europene, bazată pe principiul „poluatorul plătește”, dar aceasta a fost ignorată. Organizația acuză lipsa de dialog, arătând că întâlnirile solicitate Ministerului Transporturilor au fost respinse.
Sursa foto: Arhivă




















