În cadrul ședinței din data de 26 februarie 2025, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat o hotărâre prin care autobuzele Societății de Transport București (STB) vor fi puse gaj pentru executarea obligațiilor fiscale ale companiei. Măsura a fost adoptată cu 44 de voturi „pentru” și patru „împotrivă” și vine în contextul datoriilor istorice acumulate de STB față de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Detalii ale hotărârii
Potrivit deciziei Consiliului General, autobuzele aflate în proprietatea Municipiului București, dar aflate în concesiune la STB, vor constitui gaj pentru o sumă totală de până la 251 milioane de lei, cu scopul de a asigura plata datoriilor către ANAF. Este important de menționat că bunurile vor rămâne în proprietatea Municipalității, însă vor garanta în fața ANAF derularea procesului de eşalonare a plății datoriilor. Primarul general al Capitalei va fi împuternicit să semneze contractul de gaj în numele municipalității, în urma evaluării acestor bunuri de către STB.
„Problema cu ANAF este o problemă care vine de nişte ani în spate, începând din 2019. Mai întâi a fost obţinută o decizie de eşalonare în 2019, care a fost menţinută şi suplimentată – bineînţeles, şi achitat din ea – pe măsura cash flow-ului avut la momentul respectiv, astfel încât să putem să ne desfăşurăm activitatea. Am făcut tot ce am putut până în momentul de faţă să nu pierdem această eşalonare. Asta însemnând că dacă se pierde, se opreşte activitatea. În luna ianuarie, ANAF a considerat că garanţiile aduse conform legii la eşalonarea în derulare, fiind aduse acum cinci ani, şi-au pierdut valoarea, iar noi să reevaluăm garanţiile respective şi să aducem garanţii la nivelul minim legal, cel puţin. Pentru chestia asta, ANAF ne-a executat silit pe o bucată din datorii. Pentru suspendarea executării silite, am reevaluat bunurile care erau deja duse în sechestru la dânşii şi am suspendat executarea silită pentru şase luni, timp în care avem termen să rezolvăm problemele până la capăt”, a declarat Monica Ciocan, potrivit Agerpres.
Un istoric al datoriilor STB
Monica Ciocan, directorul economic al STB, a explicat că datoriile companiei față de ANAF sunt istorice, iar soluția de eşalonare a fost obținută încă din 2019. Conform declarațiilor sale, la începutul acestui an, ANAF a considerat că garanțiile aduse pentru eşalonarea în derulare au pierdut valoare, iar STB a fost obligată să reevalueze aceste garanții și să aducă altele suplimentare pentru a nu pierde facilitățile de eşalonare. În acest context, STB a reușit să suspende executarea silită pentru o perioadă de șase luni, în care are termen să rezolve problemele financiare.
„Ca la toate companiile de transport public de călători din ţară, principala cauză este sub-compensaţia. Adică, primăria nu a dat banii la timp. Datoria istorică… Dar cele mai multe sunt făcute în ultimii trei ani, ca să fim cinstiţi. Totodată, ca şi lider sindical, îmi permit să spun că nu este vina salariaţilor că au primit acea indexare conform salariului minim pe economie. Li se cuvenea din plin”, a spus consilierul general PSD Marian Artimon.
Problemele financiare ale STB și impactul asupra salariaților
Unul dintre subiectele discutate în cadrul ședinței CGMB a fost legătura între situația financiară a STB și măririle salariale acordate în primăvara anului 2024. Monica Ciocan a subliniat că aceste creșteri salariale au fost acordate în baza contractului colectiv de muncă și nu au avut legătură cu datoriile istorice ale companiei. De asemenea, ea a precizat că majoritatea datoriilor au fost acumulate în ultimii trei ani, fiind legate în principal de întârzierile în acordarea subvențiilor de la Primăria Capitalei.
Consilierii generali au adus în discuție și impactul acestor datoriile asupra angajaților STB, subliniind că majorările salariale au fost justificate și că salariații nu sunt responsabili pentru situația financiară a companiei. De asemenea, s-a menționat că STB are o datorie totală de aproximativ 1,1 miliarde de lei, dintre care 800 de milioane reprezintă debitul, iar restul sunt accesorii.
„Rata de eşalonare, acum, la menţinere, e de aproximativ 25 de milioane de lei. Veniturile noastre sunt cele din facturile de transport, plus încasările proprii. Asta ar însuma undeva pe la 130 de milioane, care trebuie să acopere tot, nu doar ANAF”, a mai spus ea.
Viitorul STB și planurile de redresare
În ciuda dificultăților financiare, STB își continuă activitatea, iar veniturile companiei provin în principal din facturile de transport și din alte încasări proprii. În prezent, STB încearcă să gestioneze datoriile printr-o rată de eşalonare de aproximativ 25 de milioane de lei pe lună. Cu toate acestea, încasările companiei sunt insuficiente pentru a acoperi integral datoriile, ceea ce face ca situația financiară să rămână o provocare majoră.
În următoarele luni, STB va trebui să găsească soluții pentru a-și consolida resursele financiare și pentru a evita pierderea eşalonării, iar măsura de punere a autobuzelor gaj ar putea fi doar o etapă temporară într-un plan mai amplu de redresare financiară a companiei.
Sursa foto: Arhivă