Redactia.ro
Home » Știri » Ce semnifică, de fapt, Crucea de pe Caraiman. Puțini știu adevărata poveste

Ce semnifică, de fapt, Crucea de pe Caraiman. Puțini știu adevărata poveste

Crucea de pe Caraiman

Cu toții am văzut sau cel puțin am auzit cel puțin o dată de Crucea de pe Caraiman. Nu mulți știu însă care e adevărata poveste a acesteia. Crucea Caraiman a apărut în urmă cu aproape 100 de ani. Pe 14 septembrie 1928, în anul în care se împlineau 10 ani de la Marea Unire, la Buşteni a fost inaugurat cel mai spectaculos monument în memoria eroilor români din primul război mondial: Crucea Caraiman.

Puțini știu ce semnificație are Crucea Caraiman

Regina Maria s-a interesat constant de lucrările de construcție ale monumentului. Crucea se află la 2291 de metri, pe masivul Caraiman și a intrat imediat în Cartea Recordurilor drept cel mai înalt monument aflat la cea mai mare altitudine din lume.

În ultimii 90 de ani, înălţimea acestei lucrări a fost depăşită de multe altele, dar Crucea Caraiman a rămas în continuare în Guinness Book pentru altitudine. Ultima certificare datează din 14 august 2013.

Crucea Caraiman a fost ridicată la iniţiativa Societăţii Cultul Eroilor, patronată de regina Maria încă de pe vremea când era prinţesă moştenitoare. Prestigiul reginei a adus proiectului o contribuţie majoră: implicarea arhitecţilor, inginerilor şi lucrătorilor de la Serviciul Poduri de la Calea Ferată.

Când a început construcția Crucii Caraiman

În baza proiectului întocmit de arhitecţii Georges Cristinel şi Constatin Procopiu, construcţia a început în 1926. Studiile de rezistenţă s-au făcut pentru altitudinea crucii de aproape 2300 de metri.

Mircea Dorobanţu, directorul Muzeului CFR a vorbit la Digi24 despre istoria Crucii Cariman.

„Crucea de pe Caraiman a fost gândită să fie încastrată, băgată într-o groapă în beton, la numai 2 metri de marginea stâncii ca să fie vizibilă tot timpul. Ulterior, s-au gândit constructorii, pentru a rezista mai bine în timp şi pentru a nu fi necesare lucrările de întreţinere pentru că la asemenea înălţime şi la o asemenea distanţă erau foarte dificile, că ar fi bine ca ea să aibă şi un soclu de beton care să fie îmbrăcat în nişte moloane de piatră fasonată asemănătoare picioarelor de la poduri”, a spus acesta.

Una dintre cele mai mari dificultăţi la construirea monumentului de 39 de metri a fost transportul modulelor de oţel în vârful muntelui. Constructorii Crucii s-au folosit de funicularul cu care erau transportaţi buştenii de pe cealaltă coastă spre vârful muntelui şi apoi, în vale, la fabrica din oraş.

Crucea de pe Caraiman, dedicată nu numai eroilor militari, ci şi feroviarilor care au luptat în timpul Primului Război Mondial

Datorită implicării Căilor Ferate, Crucea de pe Caraiman a fost dedicată nu numai eroilor militari, ci şi feroviarilor care au luptat în timpul primului război mondial. Regina Maria a urmărit îndeaproape proiectul. La momentul inaugurării, era văduvă. Ferdinand I, regele Unirii, a murit de cancer pe 20 iulie 1927, înainte deci de celebrarea a 10 ani de la Marea Unire.

Crucea Caraiman a fost luminată pentru prima dată pe 14 septembrie 1928, în ziua de Înalţarea Sfintei Cruci.

Sărbătoarea este legată de Împărăteasa Elena a Bizanţului, cea despre care tradiţia creştină spune că a descoperit Crucea Răstignirii la Ierusalim. Maria a fost fascinată tot timpul de tradiţia bizantină.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@redactia.ro
Etichete: