CFR Călători a transmis un comunicat de presă prin care avertizează că sistemul feroviar din România riscă să fie paralizat începând cu săptămâna viitoare, din cauza restanțelor financiare acumulate și a lipsei de fonduri de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
CFR acuză ARF că nu își respectă obligațiile
Compania de stat susține că ARF nu a decontat compensațiile pentru serviciile publice de transport feroviar de călători și nici facilitățile acordate anumitor categorii sociale, cum ar fi elevi, studenți, pensionari sau veterani. „Orice decizie prin care ARF nu își respectă atribuțiile legale riscă să ducă la blocarea circulației trenurilor CFR Călători și a sistemului feroviar”, a transmis compania.
„Doar în ultima perioadă, valoarea facilităţilor nedecontate de către ARF până în acest moment se ridică la suma de 135 de milioane de lei. În aceste condiţii, CFR Călători NU are cum să nu înregistreze datorii scadente şi întârzieri la plata furnizorilor. Rolul Autorităţii pentru Reforma Feroviară este major în ceea ce priveşte funcţionarea optimă a sistemului feroviar în România”, subliniază compania.
Reprezentanții CFR Călători arată că, în anul 2025, compensația primită este cu 20% mai mică față de 2024, ceea ce a redus semnificativ bugetul operatorului de stat. Numai valoarea facilităților nedecontate în ultima perioadă depășește 135 de milioane de lei.
„Având în vedere prevederile Art. 3 alin. (1) litera b) şi alin. 2 din Convenţia privind dreptul de acces la infrastructura feroviară electrificată a unităţilor de tracţiune electrică încheiată între furnizorul de energie electrică SC ‘Electrificare CFR’ SA (…), administratorul infrastructurii feroviare publice CNCF ‘CFR’ SA (…) şi operatorul de transport feroviar SNTFC ‘CFR Călători’ (…) anexă la contractul de furnizare a energiei electrice pentru locurile de consum alimentate din reţeaua de contact feroviară (…), vă comunicăm că prezentul document constituie NOTIFICAREA de interzicere a dreptului de acces al unităţilor de tracţiune electrică după cum urmează: – datele de identificare ale OTF: Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA (…) reprezentată prin Traian Preoteasa – Director General, în calitate de Consumator; pe de altă parte, clauza din contractul de furnizare care nu a fost respectată de către OTF, pentru care urmează să fie întreruptă alimentarea. Este tratată ca neconformitate pentru SNTFC CFR Călători SA obligaţia acestuia în calitate de Consumator de a achita contravaloarea energiei electrice consumate şi a penalităţilor datorate pentru întârzierile la plată calculate potrivit prevederilor contractuale (…). Astfel, la data prezentei, SNTFC CFR Călători SA figurează în evidenţele SC ‘Electrificare CFR’ SA cu debite rezultate din neachitarea la termen a facturilor: parţial a lunii aprilie 2025, final al lunii martie 2025, avans al lunii iulie, parţial al lunii mai, final al lunii aprilie, avans al lunii august, parţial a lunii iulie şi avans al lunii septembrie. Data de aplicare a măsurilor de interzicere a dreptului de acces al unităţilor de tracţiune electrică aparţinând OTF: Vă notificăm că, începând cu data de 07.10.2025, va fi aplicată măsura de întrerupere a alimentării cu energie electrică prin retragerea dreptului de acces al unităţilor de tracţiune electrică aparţinând SNTFC CFR Călători SA, la infrastructura feroviară electrificată”, se menţionează în notificare.
Trenurile electrice, în pericol să fie retrase
Situația este agravată și de datoriile către Societatea Electrificare CFR SA, care a notificat operatorul că, începând cu 7 octombrie, ar putea opri alimentarea cu energie electrică a locomotivelor, din cauza facturilor restante. În document se menționează neplata mai multor tranșe aferente lunilor martie, aprilie, mai, iulie, august și septembrie.
Astfel, toate trenurile cu tracțiune electrică ar putea fi scoase de pe liniile feroviare electrificate, ceea ce ar provoca un blocaj fără precedent.
„CFR Călători ştia că prin aceste anulări de trenuri de călători pierde venituri importante din încasări, dar la fel de bine CFR Călători ştia că fără compensaţie nu poate ţine în circulaţie acele trenuri de călători pentru că doar din încasări acele trenuri erau nerentabile. Şi aşa, fără veniturile de la trenurile anulate şi fără plata facilităţilor de călătorie restante pentru prestaţia efectuată de CFR Călători pentru alte categorii de călători şi neplătită, CFR Călători nu mai are bani de salarii în lunile octombrie, noiembrie şi decembrie 2025 şi nici de plata TUI către CNCF ‘CFR’ SA şi nici de plata energiei electrice către SC Electrificare CFR SA, care a notificat deja că din data de 07.10.2025 interzice dreptul de acces al trenurilor cu locomotivă electrică de la CFR Călători pentru restanţe (…) Şi să nu uităm că CFR Călători a negociat plata în rate a restanţei la TUI către CFR SA, care voia să interzică de la 1 septembrie 2025 toate trenurile personale ale CFR Călători şi de la 1 octombrie 2025 toate trenurile accelerate şi rapide ale CFR Călători. (…) În concluzie, dacă nu se dau la această rectificare bugetară la CFR Călători cei 270 milioane lei restanţe de la facilităţile de călătorie, se pare că se vrea să se stea pe calea ferată română cu trenurile în perioada următoare”, a transmis Rodrigo Maxim.
Sindicatele avertizează: CFR nu mai are bani nici pentru salarii
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a atras atenția în ședința Consiliului Economic și Social că CFR Călători nu mai dispune de fond de salarii pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie 2025.
Acesta a criticat rectificarea bugetară pregătită de Guvern, care nu alocă transportatorului feroviar sumele restante. „Dacă nu se dau la această rectificare bugetară cei 270 de milioane de lei restanțe, se pare că se vrea să se stea pe calea ferată română cu trenurile în perioada următoare”, a avertizat liderul sindical.
„Cei de la CFR Infrastructură îşi iau şi ei salariile din taxa de utilizare infrastructură pe care trebuie să o plătească CFR Călători, dar dacă CFR Călători nu are bani pentru salarii, nu are bani nici pentru taxa de utilizare a infrastructurii, deci, la rândul ei, nici CFR Infrastructură nu are bani de salarii, o să vedem în perioada imediat următoare, probabil, oprirea lucrului pe calea ferată definitiv, pentru că salariaţii nu mai pot suporta bătaia de joc faţă de atât de ceferişti, cât şi faţă de călători, călătorii care trebuiau să aibă numai trenuri noi, prin trenurile achiziţionate pe fonduri europene. Mai mult, Ministerul Transporturilor a inventat operatori privaţi de călători. Vreau să atrag atenţia că aceşti operatori – nici nu au spus când au venit că vin ca să scadă subvenţia pe Ministerul Transporturilor şi vin fără subvenţii şi fără trenuri noi – au venit cu trenuri vechi, vor trenuri noi mai multe decât CFR Călători care e operatorul de stat şi vor subvenţii mai mari decât operatorul de stat CFR Călători. Într-adevăr, regulamentul european prevede acordarea de compensaţii în toate sistemele feroviare din Uniunea Europeană, numai că are o precizare. Operatorii privaţi care vin să ia de la operatorul de stat sau restul le iau ca trenuri comerciale, adică fără subvenţii şi fără trenuri noi achiziţionate. (…) operatorii de transport feroviar de călători privaţi din România caută doar să mute trenurile de la CFR Călători cu tot cu subvenţie şi cu tot cu trenuri noi care sunt achiziţionate de Autoritatea de Reformă Feroviară”, a afirmat, marţi, Rodrigo Maxim, în Parlament.
Risc major pentru întregul sistem feroviar
Liderii sindicali și reprezentanții CFR Călători avertizează că, în lipsa fondurilor necesare, nu doar compania de transport de pasageri este afectată, ci și CFR Infrastructură, care depinde de plata taxei de utilizare a infrastructurii. Dacă situația nu este rezolvată urgent, există riscul ca întreg sistemul feroviar să fie paralizat, ceea ce ar afecta milioane de călători zilnic.
Compania solicită Guvernului și Autorității pentru Reformă Feroviară să găsească de urgență o soluție, pentru a evita blocarea transportului feroviar de călători în România.