Astăzi îl folosim de parcă a existat dintotdeauna, ne bucurăm de proprietățile lui și de parfumul său, dar câți dintre noi știu de când este folosit săpunul sau cine l-a inventat? Află din acest articol tot ce nu știai despre săpun!
Cine a descoperit săpunul, un produs pe care îl folosim fără a ne gândi la originile sale
Încă de acum 5.000 de ani sumerienii foloseau o soluție pentru curățat din cenușă amenstecată cu grăsimi animale sau vegetale.În urma fierberii, era obținută o pastă care era folosită la curățat. Rețete similare au fost descoperite pe papirusurile egiptene.
Potrivit unui basm, femeile din Muntele Sapo au descoperit săpunul după ce o ploaie a udat cenușa de lemn și grăsimea animală rămasă de la sacrificarea acestora.
În Roma, săpunul era folosit încă din anii 200. Chiar și în Evul Mediul săpunul era folosit, cruciații fiind un exemplu în acest sens. Ei au adus în Europa săpunul de Alep, care avea în compoziție și ulei de măsline.
Cum s-a dezvoltat industria săpunului în lume, după descoperirea acestuia
Fabricarea săpunului a explodat ca industrie în Spania, în secolele al XI-lea și al XII-lea. Și în Anglia, începând cu secolul al XIII-lea, a început producția săpunului.
Francezii, în jurul anilor 1400 fabricau săpunul de Marsilia prin amestecarea apei cu uleiul de măsline și cenușă.
Totuși, până în secolul al XV-lea, săpunul nu a fost folosit prea mult. El era scump, așa că cei mai sărci nu și-l puteau permite. Iar Biserica Catolică nu încuraja folosirea lui, pentru că ar fi fost o pratică de natură hedonistă, ce nu avea ce să caute la un bun creștin.
Abia în secolul al XIX-lea a avut loc un moment de cotitură pentur folosirea săpunului așa cum o știm noi astăzi. Acest moment este legat de numele lui Florence Nightingale, care a introdus igiena în spitale.
Războiul din Crimeea era în plină desfășurarea iar cei mai mulți soldați englezi nu mureau din cauza bolilor, ci din cauza rănilor provocate în luptă. După ce igiena săpunului a fost introdusp în spitalele de campanie, numărul deceselor a scăzut considerabil.
Soldații au dus cu ei acasă acest obicei de a folosi săpunul, iar curând au apărut și primele strategii de marketing pentru a-l vinde. Prima intenție de acest gen a fost a companiei Procter & Gamble, care cheltuia echivalentul a zece milioane de dolari pe publicitate.