Cei mai mulți dintre noi își încep dimineața cu o cafea. Fie că o beau în drum spre serviciu ori acasă, în liniște, prea puțini sunt cei care ocolesc cafeaua la primele ore… și e lesne de înțeles cât timp cafeaua e acea doză de energie de care avem nevoie pentru a ne trezi și a ne urni spre treburile de zi cu zi.
Cererea de cafea proaspăt prăjită e în creștere
Dacă în urmă cu mai bine de zece ani nu prea știa lumea ce e cafeaua de specialitate sau cafeaua proaspăt prăjită, în prezent, lucrurile nu mai stau chiar așa. Românii au început să prețuiască cafeaua de bună calitate, iar o cafea proaspăt prăjită asta oferă: prospețime, calitate, gust desăvârșit și aromă puternică.
Odată cu accesul la informație, românii au început să se documenteze. Și și-au dat seama că o cafea proaspăt prăjită înseamnă nu doar un ritual, ci și să-i ajuți pe cei mai mici. De ce spunem asta? Pentru că numai comercianții mici își permit să pună preț pe calitate și să prăjească ei înșiși boabele de cafea. Brandurile mari de cafea prăjesc industrial, în cantități mari și nu se gândesc decât la cum să facă să vândă cât mai multă cafea.
Ce are în plus o cafea proaspăt prăjită față de o cafea oarecare din comerț
În primul rând, dacă vei merge la orice prăjitorie de cafea, vei vedea că pe pungă este trecută data la care au fost prăjite boabele de cafea. Lucru pe care nu îl vei vedea pe ambalajul cafelelor din comerț. Argumentul este cât se poate de simplu: când știi când a fost prăjită cafeaua, știi și cât de proaspătă este. Gândește-te că de toate calitățile cafelei te poți bucura maxim 30 de zile de la prăjire. E o garanție pentru cumpărător să știe când a fost prăjită cafeaua pe care o cumpără.
Un comerciant care vinde cafea proaspăt prăjită și-a asumat că va vinde calitate și nu cantitate. Preocuparea sa principală este de a se adresa acelor consumatori de cafea care prețuiesc cafeaua, care vor o reală experiență cu fiecare ceașcă de cafea pe care o savurează în tihnă.
O cafea proaspăt prăjită înseamnă grijă din partea prăjitorului. E o adevărată artă să știi cât anume trebuie să dureze prăjirea, astfel încât să fie perfectă. O cafea comercială, în schimb, trece printr-un procedeu de prăjire intens, ceea ce îi slăbește calitățile și proprietățile și o face să fie și mai amară la gust. Prăjirea intensă crește perioada de valabilitate a cafelei. Tocmai de aceea vedem pe rafturile marilor magazine numai cafea pe care scrie data până la care poate fi consumată cafeaua și nu data la care a fost prăjită cafeaua.
Dacă o cafea este prăjită cât trebuie, nici gustul nu va fi acela atât de amărui pe care îl are în minte toată lumea. Și e ușor să-ți dai seama de acest lucru imediat ce ai în față două cafele: o cafea oarecare din comerț și o cafea proaspăt prăjită. Deschide ambalajele și prima diferență va fi mirosul de cafea. La cea industrială, vei simți miros intens, de ars. La cea proaspăt prăjită, simți miros de cafea. Apoi, culoarea. E clar că o cafea prăjită intens e aproape arsă, e mai închisă la culoare. Fapt pe care nu îl vei remarca la o cafea proaspăt prăjită. Apoi, pregătește-ți cafeaua fix așa cum o faci mereu. Nu pune zahăr, gustă ambele cafele așa, în formă pură. Gustul cafelei proaspăt prăjite nu va fi la fel de amar ca acela al cafelei industriale.
De ce aleg unii să devină prăjitori de cafea și să vândă cafea proaspăt prăjită
Pentru că le pasă. E ca la alimentație. Unii nu se gândesc doar la profit, ci au în vedere alte aspecte. În cazul unei prăjitorii de cafea, cei mai mulți dintre antreprenorii din domeniu spun că e un mod de a-și respecta clienții. Dar nu vorbim doar despre respectul față de clienți, ci și față de cafea. Sunt culturi în care servirea cafelei e o artă, asemenea artei ceaiului.
O prăjitorie de cafea este o afacere de familie de cele mai multe ori, iar orice client e parte din poveste. Prăjitorul de cafea va fi întotdeauna interesat să primească un feedback onest din partea clienților pentru că așa va reuși să evolueze și să ajungă să ofere o cafea perfectă.
Și la cafea e la fel ca în cazul oricărui alt produs. Dacă într-adevăr îți pasă de ceea ce ajunge în farfurie, nu folosești aditivi peste aditivi ca să poți amăgi clientul. Din contră, faci tot posibilul pentru a-l proteja și a-i oferi un produs de calitate. E un drum mai greu, mai lung, dar la final, ai satisfacții mai mari.
„Ne-a fost de multe ori greu. Noi prăjim boabele de cafea artizanal, cu lemn de fag. Este o rețetă tradițională din Italia. Ne-am asumat de la bun început că ne dorim altceva și uite că acum, după unsprezece ani, suntem în același domeniu. Spuneam că a fost greu… da, căci oamenii se întreabă prima dată de ce prețul este un pic mai mare decât o cafea din supermarket. Pentru că nu ne permitem să prăjim stocuri mari. Vrem ca un consumator de cafea să se bucure de toate proprietățile cafelei. E ușor să faci diferența de la primele cafele. Nu contestă nimeni modul în care alții aleg să fie în această industrie a cafelei, însă cei care vor cu adevărat calitate, vin spre noi, micii prăjitori de cafea din țară. Încă nu avem o cultură a cafelei în adevăratul sens, dar suntem pe drumul cel bun. Oamenii au început să fie mai educați și în privința consumului de cafea”, ne-a explicat managerul unei prăjitorii de cafea artizanală.