Redactia.ro

Guvernul Bolojan introduce o nouă taxă auto. Până la 1.900 de lei anual, din iulie 2025. Cine este vizat

Ilie Bolojan

Începând cu luna iulie 2025, proprietarii de autovehicule vechi din România vor fi nevoiți să plătească o taxă de poluare auto, impusă printr-o nouă reglementare a Guvernului condus de Ilie Bolojan. Măsura este parte a angajamentelor asumate de statul român în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vizează atât persoanele fizice, cât și operatorii din sectorul transporturilor.

Taxă auto în 2025: Ce prevede noul sistem de impozitare

Conform informațiilor oficiale prezentate de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, ecotaxa va fi aplicată gradual și va ține cont de mai mulți factori: norma de poluare (Euro), vechimea vehiculului și nivelul de emisii generate. Taxa va include două componente – una percepută la înmatriculare, alta anuală, integrată direct în impozitul auto.

„Există și jaloane sensibile politic. Un exemplu este ecotaxa pe mijloacele de transport. Ea privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Avem niște scenarii cât poate să fie această rovinietă și taxa pe transporturile grele. Prim-ministrul a fost ferm, trebuie făcută până la data D și vă pot spune foarte clar că în iulie 2025 ar trebui să apară ordinul de ministru pentru stabilirea tarifelor pe autovehiculele grele, iar modificările Codului fiscal vor include și ecotaxa”, a declarat ministrul Dragoș Pâslaru, potrivit RTV. 

Impozit de până la 1.900 de lei pentru mașinile cu normă Euro 2 sau mai jos

Printre propunerile vehiculate de autorități și experți din industrie se regăsește și impunerea unui impozit anual consistent pentru autovehiculele vechi. Potrivit șefului Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, mașinile mai vechi de 20 de ani ar trebui impozitate mai sever, pentru a stimula înnoirea parcului auto național.

„Trebuie să avem curajul să descurajăm utilizarea rablelor. Fără un impozit semnificativ, parcul auto nu se va reînnoi”, a afirmat acesta într-o conferință dedicată decarbonizării transportului, potrivit ziaruldeiasi.ro.

În prezent, estimările arată că șoferii care dețin mașini cu normă de poluare Euro 2 sau inferioară vor putea plăti între 1.750 și 1.900 de lei anual, în funcție de capacitatea cilindrică și de vechimea vehiculului.

TollRo, sistemul care va înlocui rovinieta pentru vehiculele grele

Pentru sectorul transportului greu, Guvernul pregătește introducerea unui nou sistem de taxare, intitulat TollRo. Acesta va înlocui actuala rovinietă și va calcula tariful în funcție de distanța parcursă, emisiile de CO₂ și categoria Euro a vehiculului.

Tarifele vehiculate pentru acest sistem sunt între 0,04 și 0,15 euro/kilometru pentru camioane, ceea ce înseamnă costuri semnificativ mai mari față de cele actuale. De exemplu, un camion Euro 3, utilizat zilnic pentru transport regional, ar putea genera costuri anuale de până la 5.000 de lei.

Mecanismul va conține două componente: o taxă anuală fixă, raportată la tonaj și tipul vehiculului, și o taxă variabilă, calculată pe kilometru, în funcție de nivelul de emisii. Astfel, camioanele și vehiculele comerciale ușoare (sub 3,5 tone) ar putea plăti între 1.500 și 2.000 de lei anual.

Impactul asupra populației: șoferii cu venituri mici vor fi cei mai afectați

Noile reglementări vin cu un impact considerabil asupra șoferilor români cu venituri reduse. Mulți dintre aceștia dețin autovehicule vechi, care nu se încadrează în normele actuale de poluare. În special în mediul rural, mașinile cu peste 15-20 de ani vechime sunt încă frecvent utilizate pentru transportul zilnic.

Taxa anuală estimată între 1.750 și 1.900 de lei va fi greu de suportat pentru multe gospodării. La aceasta se pot adăuga costuri suplimentare pentru inspecții tehnice, reparații și, în anumite cazuri, chiar reînmatricularea vehiculului, în funcție de noile norme fiscale.

Organizațiile din domeniul transporturilor avertizează, de asemenea, că noile măsuri pot duce la scumpirea produselor și serviciilor. Costurile suplimentare impuse transportatorilor se vor reflecta în prețul de raft, cu posibile creșteri între 5 și 10%.

Oficialii susțin că noua taxă auto este necesară pentru atingerea țintelor de mediu impuse de Uniunea Europeană și pentru a nu rata finanțările prevăzute prin PNRR. România riscă să piardă miliarde de euro dacă nu implementează reforme structurale în domeniul mobilității și protecției mediului.

În plus, decarbonizarea sectorului de transport este una dintre condițiile asumate de Guvern pentru a putea accesa sume semnificative pentru infrastructură, educație și sănătate. Autoritățile estimează că aproximativ 7,8 miliarde de euro sunt condiționate de îndeplinirea acestor reforme.

Potrivit calendarului oficial, în luna iulie 2025 va fi emis ordinul de ministru care va stabili tarifele finale pentru vehiculele grele, inclusiv componentele aferente sistemului TollRo. Pentru persoanele fizice, modificările la Codul Fiscal – inclusiv introducerea ecotaxei în impozitul auto – ar putea intra în vigoare începând cu anul 2026.

Până atunci, sunt în curs de finalizare simulările financiare și testele tehnice pentru sistemul informatic de gestiune a noilor taxe. Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor colaborează cu autoritățile europene pentru a asigura compatibilitatea cu Directiva Eurovignette.

Sursa foto: Arhivă

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: