Redactia.ro

Haos în gările din România. Zeci de trenuri CFR Călători, suspendate fără anunț: mii de elevi și muncitori blocați pe peroane

GALERIE FOTO (5)

Marți dimineață, haosul a cuprins gările din întreaga țară. Zeci de trenuri ale CFR Călători au fost suspendate brusc, lăsând mii de pasageri – elevi, studenți, profesori și muncitori – fără mijloc de transport. Situația a izbucnit în urma unei dispute financiare între CFR Călători și CFR Infrastructură, două companii de stat care, paradoxal, ar trebui să colaboreze, nu să se blocheze reciproc.

Decizia de suspendare a fost luată după ce CFR Călători nu a achitat la termen datoria uriașă pentru Tariful de Utilizare a Infrastructurii (TUI), o taxă obligatorie pentru folosirea rețelei feroviare. Valoarea restanței depășește 100 de milioane de lei, iar consecințele s-au resimțit imediat în toate regiunile țării.

Călători prinși în capcană: “Aflăm de pe peron că trenul nu mai există”

Mii de oameni s-au trezit blocați în gări fără nicio informație clară. În unele localități, trenurile nu au mai plecat deloc, iar în altele, călătorii au așteptat chiar și două ore pentru o rută de doar câteva stații.

„Așteptăm personalul. Nu ne-a anunțat nimeni. Trenul nu mai apare pe panou, dar nici nu ne spune nimeni ce se întâmplă”, a declarat un muncitor, vizibil iritat, pentru Antena 3 CNN.

Un alt navetist a adăugat: „Pentru două stații am așteptat aproape două ore. Se joacă cu nervii noștri. Am abonament plătit, merg zilnic la muncă și nimeni nu ne anunță nimic.”

Profesorii și elevii nu au scăpat nici ei de probleme. Mulți nu au ajuns la timp la ore, iar unii au fost nevoiți să caute alternative improvizate. „Toate cadrele didactice mergeau cu trenurile astea. Acum, fiecare se descurcă cum poate – unii merg pe jos, alții așteaptă autobuze care sunt deja pline”, a spus un alt pasager.

Haos și revoltă în Suceava și în alte județe

La primele ore ale dimineții, mulți navetiști s-au adăpostit în sala de așteptare, sperând că va fi doar o întârziere temporară. Dar orele au trecut, iar panourile de informare au rămas blocate sau goale.

Unii călători cred că totul face parte dintr-un “joc politic”, menit să favorizeze companiile private de transport feroviar. „Două companii de stat se ceartă între ele, iar noi, oamenii simpli, plătim prețul. E o rușine! Se pare că vor să lase loc firmelor private să preia rutele profitabile”, a declarat un bărbat din Bacău.

Cum s-a ajuns aici: o datorie de peste 100 de milioane de lei

CFR Călători a fost notificată de mai multe ori de CFR Infrastructură cu privire la neplata taxelor aferente utilizării rețelei feroviare. Neplata TUI – Tariful de Utilizare a Infrastructurii – a dus la decizia drastică de blocare temporară a accesului trenurilor companiei pe anumite linii.

Oficial, CFR Călători ar fi trebuit să achite aceste sume până la jumătatea lunii octombrie. Cum termenul a fost depășit, CFR Infrastructură a limitat circulația, afectând atât trenurile Regio, cât și InterRegio.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor au anunțat că se caută o soluție de urgență pentru reluarea curselor, însă până la achitarea datoriilor, numeroase rute rămân suspendate.

Lista trenurilor suspendate

Printre cele mai afectate rute se numără București – Brașov, București – Constanța, Iași – București, Timișoara – Oradea, Botoșani – Suceava și Brașov – Cluj-Napoca.

De asemenea, mai multe trenuri Regio și InterRegio din zonele Moldovei, Ardealului și Banatului au fost oprite. Printre ele:

• R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur;
• R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur;
• R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur;
• R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur;
• R 8003: București Obor – Fetești; R 8005: București Obor – Constanța;
• R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur;
• R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur;
• R 3030: Brașov – București Nord;
• R 3029: București Nord Gr. B – Brașov; R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur;
• R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur;
• R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur;
• R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur;
• R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur;R 4332: Satu Mare – Oradea;
• R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur;
• R 4502: Siculeni – Brașov;
• R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur;
• R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur;
• R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur;R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur;
• R 2563: Sibiu – Sighișoara;
• R 2564: Beia Hm – Sibiu;
• R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.Trenuri InterRegio (IR) suspendate începând cu 07.11.2025, până la noi dispoziții:

• IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur;
• IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur;
• IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur;
• IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur;
• IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare;IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 08.11.2025);
• IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord;
• IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025);
• IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur;
• IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur;
• IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.

Abonamente plătite, nervi întinși și lipsă de comunicare

Cei mai afectați sunt navetiștii care și-au achitat abonamentele lunare, dar nu își pot folosi serviciul. Mulți au cerut deja returnarea banilor sau despăgubiri pentru întârzieri.

„Este revoltător. Am plătit un abonament pentru un tren care nu mai există. Nu ni s-a spus nimic, nici prin SMS, nici online. Ne-am trezit cu rutele anulate, fără avertisment”, a povestit o profesoară care face naveta zilnic între Dolhasca și Suceava.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: