Elevii de clasa a XII-a din România au continuat miercuri, 11 iunie 2025, examenul de Bacalaureat cu proba obligatorie a profilului. Pentru absolvenții care urmează specializarea matematică-informatică din cadrul filierei teoretice, această probă a însemnat testarea la matematică, o disciplină care, de regulă, ridică cele mai mari provocări pentru candidați. În cele ce urmează, prezentăm structura subiectelor, timpul de lucru, condițiile de desfășurare și reacțiile din prima zi după examen, în detaliu.
Avem subiectele complete la matematică, la Bacalaureat. Reacția elevilor
Examenul de Bacalaureat la matematică pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, este considerat una dintre cele mai importante și exigente probe pentru elevii care se pregătesc să urmeze facultăți tehnice, politehnice sau de informatică. Subiectele sunt concepute de Ministerul Educației și respectă programa în vigoare, adaptată modificărilor din ciclul liceal derulat în ultimii ani.
Pe 11 iunie, la ora 9:00 dimineața, absolvenții au intrat în sălile de examen din centrele de Bacalaureat din toată țara. După verificarea identității și distribuirea codurilor unice pentru anonimizarea lucrărilor, subiectele au fost transmise în siguranță, în format digital, și multiplicate direct în centrele de examen, în prezența comisiilor și supraveghetorilor.
Subiectele au fost distribuite elevilor în jurul orei 9:15, moment în care s-a și dat startul efectiv al probei. Candidații au avut la dispoziție 180 de minute pentru a rezolva cerințele, adică exact trei ore, fără pauze intermediare.
Subiectele primite de elevii de la matematică-informatică au respectat structura standard, împărțită în trei mari subiecte, fiecare notat cu 30 de puncte. În plus, 10 puncte sunt acordate din oficiu fiecărui candidat, conform regulilor generale ale examenului.
Subiectul I a fost axat, ca de obicei, pe exerciții de tip grilă, cu cerințe scurte și punctuale din algebră, analiza funcțiilor, ecuații și inegalități, dar și noțiuni din clasa a IX-a și a X-a. Elevii au avut de demonstrat înțelegeri rapide ale conceptelor și să aplice formule în mod eficient, într-un timp relativ scurt.
Subiectul II a inclus aplicații din geometrie analitică și trigonometrie, fiind necesare demonstrații și calcule care vizează vectori, distanțe și unghiuri, precum și sisteme de coordonate. Acesta a fost considerat de mulți elevi ca fiind cel mai accesibil, întrucât cerințele au fost similare cu cele din modelele publicate anterior de Minister.
Subiectul III a ridicat cele mai multe dificultăți. Acesta a inclus un exercițiu de analiză matematică, axat pe studiul unei funcții și determinarea derivatelor, extremelor și graficului. Tot aici au apărut integrale, limite și succesiuni, aspecte care pun la încercare nu doar cunoștințele de teorie, ci și abilitatea de a redacta logic și coerent o demonstrație matematică.
Ce spun elevii
Elevii au fost nevoiți să-și gestioneze bine timpul pentru a parcurge toate cerințele și să acorde atenție sporită redactării, întrucât în cazul greșelilor de calcul, punctajul se reduce considerabil, chiar dacă ideea de bază este corectă.
Imediat după încheierea probei, reacțiile elevilor au început să apară pe rețelele de socializare și în fața centrelor de examen. Cei mai mulți dintre absolvenții de la mate-info au considerat că subiectele au fost „rezonabile”, dar cu „detalii care puteau induce în eroare”. Mulți au remarcat faptul că nivelul de dificultate a fost mai ridicat față de testele de antrenament din ultimele săptămâni.
„A fost un subiect echilibrat, dar problema de la final, cu integrala, mi s-a părut complicată. Nu era neapărat grea, dar a cerut mult timp și atenție”, a spus un elev din București.
Alți elevi au menționat că partea de geometrie a fost „surprinzător de simplă” și că exercițiile din Subiectul I au fost „tipice, aproape copiate din modelele oficiale”. Cu toate acestea, s-a remarcat o diferențiere clară între elevii bine pregătiți și cei care au lucrat doar superficial sau s-au bazat pe predicții făcute online.