În anul școlar 2024-2025, elevii de gimnaziu și liceu vor întâmpina numeroase modificări importante, care au fost introduse de Ministerul Educației pentru a îmbunătăți siguranța și eficiența învățământului. Printre acestea se numără schimbări în desfășurarea examenelor naționale, noi reguli privind comportamentul și evaluarea elevilor, dar și măsuri ce vizează siguranța unităților școlare și interdicții pentru profesori.
Reguli noi pentru elevi și profesori
Una dintre cele mai discutate schimbări din noul an școlar este interdicția profesorilor de a oferi meditații elevilor cărora le predau la clasă. Această măsură a fost introdusă pentru a preveni conflictele de interese și abuzurile în sistemul de notare, dar ea se bazează în mare parte pe reclamațiile părinților sau elevilor, ceea ce ridică întrebări cu privire la aplicabilitatea sa reală.
Profesorii au exprimat îngrijorări și în legătură cu introducerea unei fișe de feedback pe care elevii o vor putea completa pentru a evalua activitatea cadrelor didactice. Aceasta măsură a fost criticată de unele cadre didactice, care se tem că elevii ar putea folosi acest instrument pentru a se răzbuna în cazul în care primesc note mici.
În plus, părinții vor putea să ceară explicații profesorilor pentru notele acordate elevilor, o altă măsură menită să sporească transparența și corectitudinea procesului educațional.
Schimbări în comportamentul și disciplina elevilor
O măsură controversată care a stârnit numeroase discuții este introducerea camerelor de detenție pentru elevii care deranjează orele. Deși menită să controleze comportamentele problematice, mulți părinți și profesori se întreabă cum va fi implementată această măsură, în special în condițiile în care multe școli se confruntă deja cu o lipsă de spațiu și cadre didactice. Psihologii au atras atenția că izolarea copiilor în astfel de camere poate avea efecte negative asupra dezvoltării lor emoționale și comportamentale.
Un alt aspect important este legat de siguranța în școli, în contextul creșterii alarmante a cazurilor de bullying și consum de substanțe interzise în rândul elevilor, unele cazuri implicând copii de doar 9-11 ani. Cu toate acestea, până în prezent, nu au fost introduse măsuri concrete pentru a combate eficient aceste probleme.
Examenul de Bacalaureat și Evaluarea Națională, programate mai devreme
În ceea ce privește examenul de Bacalaureat și Evaluarea Națională, acestea vor fi programate mai devreme în anul 2025, având loc înainte de sfârșitul lunii iunie. Această decizie a fost luată pentru a proteja elevii de temperaturile ridicate din timpul verii, care ar putea influența negativ performanțele lor în timpul examenelor. De asemenea, o noutate majoră este faptul că elevii vor putea vizualiza lucrările scrise înainte de a depune contestații, ceea ce le oferă o mai mare transparență și șanse corecte de a analiza rezultatele obținute.
Noul an școlar aduce, așadar, o serie de schimbări care vizează atât elevii, cât și profesorii, iar efectele acestora vor fi atent monitorizate de autorități și societate pentru a evalua impactul lor pe termen lung asupra calității educației din România.