Un incident neașteptat a avut loc într-un spital din România, după ce un pacient operat de un abces perianal uriaș a contestat intervenția chirurgicală… pe baza unui AI de pe telefon. Deși medicii l-au salvat dintr-o situație gravă, tânărul a insistat că operația „nu a fost făcută corect” pentru că nu a durat cât i-a spus aplicația.
Pacient revoltat după operație: „AI-ul spune altceva!”
Pacientul, un bărbat de aproximativ 30 de ani, ajunsese în stare critică la Spitalul Județean Galați: febră mare, dureri intense și imposibilitatea de a se așeza. Chirurgul Constantin Truș a constat rapid că bărbatul avea un abces de mărimea unui ou de găină, într-o zonă extrem de sensibilă, ceea ce impunea intervenție urgentă.
„Acesta avea febră puternică și mergea puțin ciudat, aflându-se într-o stare vizibilă de slăbiciune generală. A refuzat iritat invitația mea de a lua loc pe patul de consult, spunându-mi că tocmai asta era problema, nu putea să se așeze deloc. Din aproape în aproape, mi-a spus că are un furuncul mare care-l deranjează, acesta fiind situat în zona perianală”, a povestit medicul.
Chirurgul i-a explicat clar că infecția este serioasă și necesită incizie și drenaj imediat:
„Aveți un abces de mărimea unui ou de găină într-o zonă puternic vascularizată. Aveți febră mare, adică o infecție puternică, zona de tumefiere este extinsă, iar eu trebuie să determin dacă acest lucru a afectat și alte țesuturi care pot fi vitale. În plus, nu cred că poate fi vorba doar despre administrarea unui antibiotic… ce este acolo trebuie operat rapid”, i-a explicat medicul pacientului.
Operația a durat aproximativ 20 de minute, timp suficient pentru a elimina abcesul, a curăța zona și a monta o meșă necesară drenajului.
Dialog incredibil cu chirurgul
Imediat după intervenție, pacientul a scos telefonul și l-a informat pe medic că inteligența artificială i-a spus „altceva”.
„Am întrebat AI-ul de pe telefon și operația ar fi trebuit să dureze o oră. Ce nu mi-ați făcut? Ați mai lăsat infecție în mine, ați mai lăsat ceva și pentru data viitoare, sau cum?. Scrie aici, e răspuns dat de AI, operația trebuia să dureze o oră, de ce a durat doar douăzeci de minute?”, i-a spus el medicului.
Medicul i-a explicat calm că durata diferă în funcție de anatomie și complicații:
„Diferă de la caz la caz, dacă există ramificații, septuri multiple, dar din fericire la dumneavoastră nu a fost cazul. Aveți încredere, am eliminat tot ce era de eliminat”, i-a răspunsul medicul.
Pacientul, însă, nu s-a oprit aici. A ridicat din nou telefonul și a insistat:
„Și de ce a mai rămas puroi? Ați spus că ați eliminat tot, că ați făcut totul în douăzeci de minute, nu? Uite că nu ați făcut tot. Dacă dura o oră operația, așa cum scrie aici, nu mai era nevoie de meșă, corect?”, a spus el.
„Incorect. Infecția era generalizată, de aceea ați venit la noi cu febra aceea mare și abia ținându-vă pe picioare. Eu am eliminat abcesul, imens de altfel, dar nu aveam cum să elimin infecția care se împrăștia deja în tot corpul. Asta fac acum antibioticele, elimină rămășițele infecției, iar meșa de tifon le exteriorizează”, i-a explicat medicul.
Dialogul tensionat a continuat pe durata internării, pacientul fiind convins că algoritmul știe mai bine decât medicul cu experiență.
Cazul a stârnit reacții intense în rândul personalului medical, care s-a confruntat tot mai des cu pacienți ce își pun diagnosticul și contestă tratamentele după ce consultă aplicații AI sau platforme online.
În acest caz, însă, inteligența artificială era… mai puțin inteligentă decât s-ar fi dorit.
Sursa foto: Arhivă




















