Redactia.ro

Permisul de conducere digital va fi disponibil exclusiv pe telefon până în 2030. Ce riscă șoferii români care încalcă regulile de circulație în UE

Permis auto

Uniunea Europeană avansează în procesul de digitalizare, renunțând la permisul auto fizic din plastic. Până la finalul anului 2030, toate statele membre vor adopta permisul de conducere digital, disponibil direct pe telefonul mobil. Această măsură face parte dintr-un plan mai amplu pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, care prevede sancțiuni mai stricte pentru șoferii periculoși și interconectarea bazelor de date polițienești la nivel european.

Această schimbare va afecta milioane de șoferi din Uniunea Europeană, inclusiv aproximativ 9 milioane de români care dețin un permis auto. Pe lângă beneficiile digitalizării, noul sistem își propune să reducă numărul accidentelor rutiere și să responsabilizeze conducătorii auto pe drumurile din Europa.

Cum va funcționa permisul de conducere digital

Permisul de conducere digital va fi accesibil printr-o aplicație mobilă securizată, care va permite autorităților să verifice rapid și eficient statutul unui șofer. Documentul digital va conține aceleași informații ca permisul fizic actual și va putea fi utilizat în toate statele membre ale UE.

Această măsură simplifică procedurile birocratice și elimină problemele legate de pierderea, furtul sau deteriorarea permisului fizic. În plus, va permite actualizări rapide și integrarea automată a sancțiunilor și restricțiilor impuse șoferilor în diferite țări.

Pentru a obține noul permis digital, șoferii nu vor trebui să parcurgă proceduri suplimentare, întrucât conversia documentului fizic în format electronic va fi realizată automat de autoritățile naționale.

Ce pățesc șoferii români care încalcă regulile de circulație în UE

Unul dintre cele mai importante aspecte ale reformei este aplicarea unitară a sancțiunilor în toate țările membre. În prezent, mulți șoferi reușesc să scape de amenzi sau alte penalizări dacă încalcă regulile de circulație într-o altă țară din UE. Odată cu introducerea permisului digital și a bazelor de date interconectate, acest lucru nu va mai fi posibil.

De exemplu, dacă unui șofer român i se suspendă dreptul de a conduce în Germania pentru o încălcare gravă a regulilor rutiere, această sancțiune se va aplica automat și în România, dar și în celelalte țări ale Uniunii Europene, relatează cancan.ro.

În mod similar, amenzile pentru depășirea vitezei, conducerea sub influența alcoolului sau alte abateri grave vor putea fi aplicate fără ca șoferul să poată evita sancțiunea la întoarcerea în țară.

Această schimbare are rolul de a descuraja comportamentele periculoase și de a crește responsabilitatea șoferilor români și europeni atunci când circulă în afara granițelor propriei țări.

Schimbări în procesul de obținere a permisului de conducere

Reforma europeană aduce modificări și în privința procesului de obținere a permisului de conducere. Viitorii șoferi vor trebui să urmeze cursuri mai complexe, care vor include:

  • Lecții despre riscurile folosirii telefonului mobil la volan
  • Exerciții practice pentru conducerea în condiții meteorologice dificile, precum ninsoare sau drumuri alunecoase
  • Simulări de accidente și măsuri de prevenire a acestora

O altă schimbare majoră este introducerea unei perioade de probă de doi ani pentru șoferii începători. În această perioadă, orice abatere gravă, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau depășirea limitelor de viteză, poate duce la retragerea permisului.

Această măsură este menită să reducă numărul accidentelor provocate de șoferii tineri și să încurajeze un comportament responsabil la volan.

Vârsta minimă pentru șoferii profesioniști va fi redusă

Uniunea Europeană a luat în considerare și problema deficitului de șoferi profesioniști, o situație care afectează multe state membre. În acest sens, reforma prevede scăderea vârstei minime pentru obținerea permisului pentru vehicule grele.

Astfel:

  • Tinerii de 18 ani vor putea deveni șoferi de camion, cu condiția de a obține un certificat de competență profesională.
  • Cei de 21 de ani vor putea conduce autobuze, respectând aceleași cerințe suplimentare.

Această decizie are scopul de a atrage mai mulți tineri către domeniul transporturilor și de a acoperi lipsa de personal în acest sector.

Digitalizarea și siguranța rutieră

Permisul digital și interconectarea bazelor de date polițienești sunt doar o parte a unui plan mai amplu al Uniunii Europene pentru reducerea accidentelor rutiere. Comisia Europeană și-a propus ca până în 2050 să ajungă la zero decese cauzate de accidente de circulație pe teritoriul UE.

Măsurile care vor contribui la atingerea acestui obiectiv includ:

  • Creșterea controalelor asupra respectării regulilor de circulație
  • Sancționarea mai dură a abaterilor grave
  • Modernizarea infrastructurii rutiere și îmbunătățirea semnalizării

Digitalizarea permiselor de conducere reprezintă o schimbare majoră pentru toți șoferii din Uniunea Europeană, inclusiv pentru cei din România. Pe lângă beneficiile legate de comoditate și securitate, noul sistem va asigura o aplicare mai strictă și uniformă a sancțiunilor rutiere la nivel european.

Pentru șoferii români, acest lucru înseamnă că încălcarea regulilor de circulație în orice stat membru al UE nu va mai putea fi evitată la întoarcerea în țară.

În același timp, viitorii conducători auto vor trebui să parcurgă o pregătire mai riguroasă, iar cei începători vor fi supuși unor reguli mai stricte în primii ani de conducere.

Reforma aduce și oportunități pentru tinerii care doresc să devină șoferi profesioniști, prin reducerea vârstei minime pentru camioane și autobuze.

În ansamblu, această inițiativă a Uniunii Europene își propune să crească siguranța rutieră și să facă drumurile Europei mai sigure pentru toți participanții la trafic.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: