Un preot polonez a stârnit reacții puternice după ce a anunțat că și-a creat un cont pe platforma pentru adulți OnlyFans, susținând că face acest gest pentru a strânge fonduri în vederea deschiderii unei cafenele-club creștine în centrul capitalei Poloniei. Inițiativa sa, neobișnuită și provocatoare, ridică multiple întrebări privind mijloacele prin care clericii pot asigura susținerea financiară a proiectelor sociale.
Cine este şi ce urmăreşte proiectul
Părintele Rafał Główczyński, cunoscut publicului drept „Preotul din Cartier”, şi-a declarat în mod deschis motivația: își dorește să creeze un spațiu alternativ de evanghelizare și incluziune socială. Cafeneaua-club, denumită „Preotul de la moșie”, este amenajată în fosta locație a unei agenții de escorte din centrul Varșoviei şi va funcționa ca un spațiu non-alcool, dedicat tinerilor, familiilor, seniorilor și persoanelor cu dizabilități. Prin acest proiect, preotul intenționează să ofere atât loc de întâlnire, cât și evenimente tematice: discuții despre credință, seri de dans pentru seniori, proiecții de filme și activități pentru comunitate.
„Vreau să ajung cu lumina Evangheliei în locuri care nu sunt asociate cu Dumnezeu şi cu Biserica şi unde se întâmplă multe lucruri rele”, a declarat părintele Główczyński. El afirmă că alegerea platformei OnlyFans este o decizie deliberată: „Sunt sigur că în curând vor apărea întrebări cu privire la motivul pentru care nu strângem bani pe Patreon sau altă platformă similară. Răspunsul este simplu: există multe strângeri de fonduri similare pe Patreon şi, din câte ştiu eu, niciun preot nu a cerut vreodată sprijin pentru activităţile sale pe acest tip de platformă.”
Reacţii şi controverse
Iniţiativa a generat reacţii mixte. Unii credincioşi şi lideri religioşi o consideră o provocare inacceptabilă a regulilor de conduită clericală, în timp ce alţii o privesc ca pe un experiment social îndrăzneţ, menit să spargă barierele între Biserică şi segmente mai puţin accesate ale societăţii. Comunitatea online a reacţionat imediat: criticile au vizat atât compatibilitatea morală a unui preot care foloseşte o platformă pentru adulţi, cât şi posibilitatea de-a „privatiza” imaginea clerului pentru scopuri economice.
În conferințe publice, părintele a explicat: „Domnul Iisus a vizitat și vameși, păcătoși și prostituate. El a mers în locuri asociate cu păcatul, unde ‘evreii respectabili’ ai vremii lui refuzau să meargă. De aceea vreau, la fel ca El, să intru în locuri asociate cu păcatul și să vorbesc despre El acolo.” Această analogie a amplificat şi mai mult polarizarea opiniei, unii catalogând-o drept inspiraţională, alţii drept scandalos de nepotrivită.
Implicaţii sociale şi etice
Decizia preotului ridică mai multe întrebări majore: cât de departe pot merge liderii religioşi în căutarea surselor de finanţare pentru proiecte sociale? Unde se situează graniţa între inovaţie şi risc reputaţional pentru instituţia Bisericii? Pe de altă parte, proiectul cafenelei-club fără alcool, cu preţuri flexibile şi orientată către incluziune, poate fi văzut ca o iniţiativă autentică de transformare socială.
În România, discuțiile privind finanțarea alternativă a cultelor au fost mai reduse, însă cazul din Polonia ar putea deschide un precedent internaţional. Arhiepiscopi şi jurnalişti de opinie susţin că Biserica se află într-o perioadă în care trebuie să găsească noi limbaje şi metode de comunicare, mai ales cu generațiile tinere. Delimitarea între mesaj, metodă şi imagine este mai importantă ca oricând.