În mai multe unități de învățământ din România, programul elevilor se schimbă semnificativ după ce Ministerul Educației a introdus un proiect-pilot prin care orele de vineri se desfășoară exclusiv online. Modelul este gândit în special pentru liceenii care se pregătesc pentru Bacalaureat și urmărește flexibilizarea orarului, reducerea presiunii asupra elevilor și testarea unor noi forme de organizare a procesului educațional.
18 școli din țară trec la formatul „luni–joi fizic, vineri online”
Programul-pilot se aplică în 18 școli și licee din București, Sibiu, Timiș, Iași, Constanța, Harghita, Ialomița, Satu Mare, Ilfov, Călărași, Teleorman și Covasna. Acestea au fost desemnate oficial „unități-pilot”.
Proiectul oferă elevilor o zi suplimentară destinată studiului individual, recapitulării sau recuperării, în special pentru clasele terminale. Conform metodologiei, obiectivele includ:
-
creșterea autonomiei școlilor;
-
adaptarea la modele curriculare potrivite învățării online;
-
modernizarea practicilor didactice;
-
testarea unor alternative de management școlar;
-
reducerea presiunii asupra elevilor de liceu;
-
extinderea accesului la resurse digitale;
-
diminuarea fenomenelor de violență și bullying.
Cum arată vinerea în format online
Vinerea devine o zi dedicată exclusiv învățării la distanță. Orele se desfășoară pe platforme digitale, iar profesorii pregătesc conținut adaptat mediului virtual. Elevii lucrează proiecte, exerciții și teme pentru materiile care nu sunt încadrate la probele de Bac.
Pentru liceeni, mai ales pentru cei din clasele a XII-a, ziua suplimentară este considerată utilă pentru recapitulări, simulări online și pregătire individuală pentru Bacalaureat.
Cum percep elevii și profesorii noul program
La Colegiul Național Bănățean din Timișoara, una dintre școlile incluse în program, reacțiile sunt împărțite. Un elev a explicat utilitatea noii organizări:
„În această zi de vineri, cum orele sunt online, am mai mult timp să-mi repet pentru materiile de bac”, a spus elevul, potrivit observatornews.ro.
Un alt licean atrage atenția asupra dificultăților pe care le pot întâmpina cei fără un program bine structurat:
„Pentru unii care nu ştiu să se organizeze aşa de bine, este un aspect negativ. Apoi, proiectele pe care le primim când suntem online pot să se adune şi dacă nu le rezolvăm la timp, o să dea probleme.”
Profesorii semnalează la rândul lor provocări, deoarece trecerea la acest model presupune adaptarea rapidă a metodelor de lucru. Directorul Colegiului Național Bănățean, Sorin Ionescu, a explicat:
„Ca în orice organizaţie sunt unii colegi care au primit cu entuziasm, mulţi care au venit cu idei, au fost şi unii care au spus că nu se poate şi este sfârşitul lumii.”
Profesorul de biologie Rodica Beicu subliniază că efectele diferă în funcție de profilul claselor:
„Acest proiect ne vine ca o mănușă pentru că avem clasele de real, care dau bac la biologie, deci vin fizic şi fac pregătirea cu noi pentru examen. Dar avem şi clasele din uman unde această materie este fie însumată ca ştiinţa, fie e opţional aleasă de acasă.”
Ce urmează pentru proiect
Ministerul Educației va analiza rezultatele programului-pilot, iar dacă modelul se dovedește eficient, ar putea fi extins în mai multe școli din țară. Până atunci, cele 18 unități incluse în proiect continuă să testeze impactul organizării flexibile asupra elevilor și profesorilor.
Sursa foto: Arhivă




















