Într-o mutare surprinzătoare, Guvernul pregătește terenul pentru unele schimbări semnificative în sistemul fiscal al României în 2024, iar unele dintre aceste modificări pot fi considerate controversate. Printre acestea, se remarcă impunerea unui impozit de 70% pentru persoanele fizice care nu pot justifica sursele veniturilor lor, începând cu 1 iunie 2024, înlocuind taxa actuală de 16%.
Această prevedere drastică a fost introdusă prin intermediul unei legi privind noile taxe, iar întrebarea care se ridică acum este cum va fi implementată verificarea persoanelor fizice pentru a se asigura că acestea nu sunt în evidențele fiscale. Adrian Negrescu, analist financiar, sugerează că urmărirea tranzacțiilor financiare ar putea fi cheia în acest sens.
Ei sunt românii care vor plăti 70% impozit din 1 iunie 2024
Cu toate acestea, există îngrijorări cu privire la eficacitatea acestei măsuri, având în vedere dificultățile cu care s-a confruntat ANAF în gestionarea marilor evazioniști în trecut. Negrescu subliniază că digitalizarea achizițiilor și tranzacțiilor financiare ar putea să ofere un instrument mai puternic pentru a descoperi și monitoriza astfel de comportamente frauduloase.
„Probabil se va face (verificarea persoanelor fizice) prin urmărirea tranzacțiilor financiare, cum ar fi achizițiile de apartamente, mașini sau bunuri de lux. Aceste tranzacții ar putea dezvălui persoanele care dețin averi nejustificate. În absența unei monitorizări extinse a tranzacțiilor economice, este dificil să descoperi pe cei care își ascund averile”, explică Negrescu.
În ceea ce privește track record-ul ANAF în gestionarea evaziunii fiscale, Negrescu exprimă îndoieli legate de capacitatea instituției de a descoperi și penaliza pe cei care ascund averi în paradisuri fiscale. Cu doar 800 de persoane vizate de Fisc în ultimii 15 ani și amenzi considerate mai degrabă simbolice decât recuperatoare, pune sub semnul întrebării eficacitatea actualului sistem de aplicare a legilor fiscale.
Ce se va întâmpla în următorul an
Adrian Negrescu își exprimă speranța că implementarea facturii electronice, care intră în vigoare la 1 ianuarie, va aduce o transparență mai mare în ceea ce privește evaziunea fiscală. Cu toate acestea, el subliniază necesitatea unei abordări mai extinse pentru a controla în mod eficient tranzacțiile financiare și a aduna impozitele neplătite.
În ansamblu, planurile guvernamentale de a impune un impozit de 70% pentru veniturile nejustificate ridică întrebări cu privire la fezabilitatea și eficacitatea acestei măsuri. În timp ce dorința de a combate evaziunea fiscală este evidentă, implementarea și succesul acestei inițiative depind în mare măsură de capacitatea statului de a crea mecanisme eficiente de monitorizare și control al tranzacțiilor financiare în întreaga economie.