Redactia.ro

Scandal în educație! Daniel David vrea să taie vacanța profesorilor și explică au un un număr mic de ore predate

Daniel David, ministrul Educației

Invitat în podcastul „În banca din spate”, realizat de elevii de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”, ministrul a vorbit despre structura anului școlar, durata orelor de curs și raportul dintre volumul orar și perioadele de vacanță. Declarațiile lui Daniel David au stârnit controverse majore în sistemul de învățământ.

Daniel David: „Nu poți să ai și una, și alta”

Daniel David a explicat că România are, conform standardelor OECD, mai puține ore de curs pe parcursul unui an comparativ cu alte state, dar un orar zilnic mai încărcat. Această situație se datorează faptului că sistemul românesc include mai multe săptămâni de vacanță decât media internațională.

„Motivul pentru care avem mai puține ore într-un an școlar față de media OECD, dar în același timp avem multe ore într-o zi, este pentru că noi am ales să avem mai multe săptămâni de vacanță”, a declarat ministrul.

Oficialul a subliniat că orice reducere a numărului de ore zilnice ar trebui să fie echilibrată printr-o diminuare a vacanțelor:
„Eu pot să fiu de acord să reducem numărul de ore pe parcursul săptămânii, dar atunci va trebui să reducem și numărul săptămânilor de vacanță. Nu poți să ai și una, și alta.”

România e codașă când vine vorba de timpul de studiu

Conform raportului „Cum este organizat anul școlar în țările OCDE?”, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, elevii români au un număr total de ore de curs mai mic decât media internațională, dar se bucură de perioade de vacanță mai lungi.

În același timp, programul zilnic din România este considerat mai aglomerat decât în alte state europene. Această structură duce la oboseală și lipsă de eficiență, mai ales pentru elevii din ciclurile primar și gimnazial.

Daniel David a precizat că „structura anului școlar trebuie analizată astfel încât să existe un echilibru între nevoia de învățare și cea de odihnă. Nu putem vorbi despre performanță fără o planificare coerentă a timpului de studiu.”

Studiile internaționale confirmă decalajul

Datele din raportul Education at a Glance 2023 arată că elevii români din ciclul primar acumulează aproximativ 3.600 de ore de învățare, iar cei din gimnaziu în jur de 4.000 de ore — valori aflate sub media OCDE.

Doar câteva state din regiune, precum Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia, au un volum anual mai mic de ore. În schimb, România se află printre țările cu cele mai multe săptămâni de vacanță, fiind depășită doar de Grecia, Letonia și Lituania.

În multe dintre statele analizate, autoritățile au ales să echilibreze durata anului școlar prin programe mai scurte zilnic, dar cu mai puține pauze lungi, ceea ce permite o ritmicitate mai bună în procesul de învățare.

Vacanțele lungi, un risc pentru elevii vulnerabili

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică avertizează că pauzele prelungite dintre semestre pot adânci decalajele educaționale. Elevii proveniți din familii vulnerabile, fără acces la resurse de studiu sau activități extracurriculare, pierd ritmul și se confruntă cu dificultăți la revenirea în clasă.

„Vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale”, arată raportul OECD, subliniind că elevii din familii cu resurse financiare reduse revin la școală cu lacune mai mari față de colegii lor.

Mai multe state europene au încercat să reducă vacanța de vară sau să redistribuie zilele libere pe tot parcursul anului, însă măsura s-a lovit de opoziția profesorilor și părinților.

Educația din România, la limita dintre relaxare și eficiență

Analizele OECD arată că România se află într-un echilibru fragil între volumul de învățare și timpul de odihnă. Deși vacanțele mai lungi oferă elevilor posibilitatea de a se relaxa, ele contribuie și la pierderea ritmului școlar, în special în mediul rural.

Chiar dacă vacanțele oferă mai mult timp de odihnă și recuperare, acestea aduc în mod indirect pierderi de ritm școlar și o accentuare a diferențelor între elevii din mediul rural și urban.

OCDE le recomandă autoritoților române să reevalueze structura anului școlar și să găsească soluții pentru a crește eficiența orelor de la clasă, fără a diminua echilibrul dintre vacanțe și orele de studiu de la școală.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: