Reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) au făcut un anunț de ultimă oră care afectează direct șoferii din România. Joi, 21 noiembrie, toate activitățile din sediile RAR și stațiile de Inspecție Tehnică Periodică (ITP) din țară au fost suspendate, din cauza unei probleme tehnice majore apărute în infrastructura IT.
Incidentul tehnic care a paralizat sistemul
Problema a fost generată de un incident neprevăzut în camera serverelor, mai exact de sistemele de prevenire a incendiilor, care au afectat echipamentele critice ale infrastructurii IT. Din această cauză, toate activitățile legate de relația cu publicul au fost suspendate, iar aplicațiile care facilitează colaborarea cu stațiile ITP nu mai funcționează.
”Un incident tehnic neprevăzut, apărut în camera serverelor și generat de sistemele de prevenire a incendiilor, a provocat o întrerupere a echipamentelor vitale care susțin infrastructura IT a RAR. Suntem momentan în imposibilitatea de a desfășura activități cu publicul în toate sediile din țară, dar este sistată și funcționarea aplicațiilor care asigură colaborarea cu stațiile ITP!” au anunțat reprezentanții Registrului Auto Român pe pagina de Facebook.
Deși situația este una temporară, RAR nu a oferit încă detalii despre momentul în care problema ar putea fi remediată.
„Pe măsură ce baza de date se va popula suficient de mult, solicitanții vor putea primi și informații despre kilometrajul vehiculului înainte ca acesta să fi fost adus în România, date provenind din service-urile mărcii respective sau rechemări care au fost stabilite de producătorul autovehiculului în speță.
RAR Auto Pass este esenţial pentru toate persoanele care vor să se asigure, înainte de a cumpăra un autovehicul, că starea tehnică a acestuia este una care justifică investiţia şi mai ales că maşina nu are probleme de natură să pună în pericol viaţa cuiva sau siguranţa în trafic”, a declarat Roxana Dima, purtător de cuvânt la Registrul Auto Român.
Cum sunt afectați șoferii?
Această întrerupere a activității RAR și închiderea stațiilor ITP afectează direct șoferii care aveau programări pentru inspecția tehnică periodică sau alte servicii oferite de Registrul Auto Român. De asemenea, cei care intenționau să obțină documente necesare pentru înmatricularea sau vânzarea mașinilor second-hand vor fi nevoiți să aștepte până la remedierea problemei.
Pentru șoferii care aveau termen limită pentru efectuarea ITP-ului, această situație ridică semne de întrebare, deoarece circulația cu un vehicul fără inspecție tehnică valabilă este ilegală și poate atrage amenzi semnificative. Totuși, având în vedere natura problemei, este posibil ca autoritățile să ia măsuri pentru a proteja șoferii de eventualele sancțiuni în această perioadă.
Context legislativ: RAR Auto Pass și noile reguli
Această problemă survine într-un context în care RAR introduce noi reguli pentru șoferi. De la 1 decembrie 2024, românii care doresc să vândă mașini la mâna a doua vor fi obligați să obțină documentul oficial RAR Auto Pass. Certificatul, care costă 42 de lei și poate fi descărcat de pe site-ul RAR, include informații detaliate despre istoricul vehiculului, cum ar fi:
- Succesiunea citirilor odometrului de la stațiile ITP;
- Intervenții și reparații efectuate în ateliere autorizate;
- Eventuale rechemări stabilite de producător.
Acest certificat digital este o măsură menită să crească transparența și siguranța pe piața auto din România, protejând cumpărătorii de eventualele probleme ascunse ale vehiculelor second-hand.
Conform reprezentanților RAR, acest document este esențial pentru verificarea stării tehnice a mașinilor înainte de achiziție, contribuind astfel la reducerea riscului de accidente provocate de defecțiuni tehnice.
Ce urmează?
RAR a promis că va reveni cu informații despre remedierea problemei IT și reluarea activității normale. Între timp, șoferii sunt sfătuiți să urmărească actualizările oficiale ale instituției și să-și amâne vizitele la stațiile ITP sau sediile RAR până la rezolvarea situației.
Acest incident subliniază importanța infrastructurii digitale pentru buna funcționare a serviciilor publice și pune în lumină vulnerabilitățile care pot apărea în sistemele critice.
Sursa foto: Arhivă