Temele pentru vacanță vor fi doar opționale, iar timpul maxim pe care elevii îl pot petrece zilnic pentru rezolvarea temelor obligatorii este limitat clar în noul proiect de ordin privind temele pentru acasă, publicat de Ministerul Educației și Cercetării în consultare publică miercuri, 19 noiembrie. Documentul introduce reguli noi pentru profesori, directori și diriginți, dar și obligația de a colecta anual feedback din partea elevilor și părinților.
Temele de vacanță, doar facultative
Proiectul stabilește că în vacanțe elevii nu vor mai avea teme obligatorii. Articolul 4 menționează:
„În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă pentru elevii din învățământul primar și gimnazial.”
Temele de vacanță sunt considerate „suplimentare”, ceea ce înseamnă că elevii nu sunt obligați să le facă.
Conform articolului 2, tema obligatorie este aceeași pentru toți elevii clasei și are un nivel mediu de dificultate, în timp ce tema suplimentară – destinată recuperării sau pregătirii pentru performanță – este opțională.
Cât timp pot petrece elevii rezolvând teme
Proiectul limitează strict durata temelor obligatorii, pentru a preveni supraîncărcarea:
-
la învățământul primar, timpul total pentru teme nu poate depăși o oră pe zi;
-
la gimnaziu și liceu, temele obligatorii nu pot depăși două ore pe zi;
-
la clasa pregătitoare nu se dau teme deloc.
Aceste prevederi sunt menite să reducă presiunea asupra elevilor și să ofere un echilibru între școală și timpul liber.
Rolul directorilor și al diriginților
Responsabilitățile conducerii școlii sunt clar definite.
Directorul trebuie să monitorizeze și să se asigure că profesorii respectă timpul maxim al temelor, analizând feedbackul elevilor și al părinților.
Dirigintele are obligația să verifice volumul temelor, iar dacă sunt depășite limitele, trebuie să informeze directorul, care este responsabil să ia măsuri.
Feedback obligatoriu din partea elevilor și părinților
Pentru prima dată, școlile vor colecta anual opinia elevilor și a părinților despre utilitatea și volumul temelor. Consiliile de administrație vor analiza acest feedback și vor decide măsuri pentru eficientizarea procesului educațional.
De ce sunt necesare schimbările
Ministrul Educației a explicat că temele excesive duc la frustrare și scad motivația elevilor. El a subliniat că două ore de teme pe zi ar trebui să fie limita maximă, iar elevii ar fi mai dispuși să lucreze teme mai scurte, realizabile.
În același timp, psihologi și experți în educație au avertizat în ultimele luni că profesorii care încarcă elevii cu teme neconforme regulilor ar trebui sancționați.
Noul proiect de ordin înlocuiește vechiul document din 2016 și introduce reguli clare, menite să protejeze elevii, să reducă suprasolicitarea și să întărească colaborarea dintre familie și școală.



















