Redactia.ro

Salariile profesorilor ar putea fi bazate pe părerile elevilor! Noua măsură a Ministerului a stârnit un val de revoltă

Salariile profesorilor ar putea fi bazate pe părerile elevilor

Ministerul Educației pregătește schimbări importante pentru sistemul de învățământ din România. Începând cu anul școlar viitor, profesorii ar putea fi plătiți în funcție de performanță și evaluările primite de la elevi. Măsura stârnește deja controverse în rândul cadrelor didactice, al părinților și al elevilor. Deși autoritățile susțin că vor să recompenseze excelența, sindicatele din educație avertizează asupra riscurilor de subiectivism și inechitate.

În ciuda criticilor, Ministerul Educației lucrează la o platformă online dedicată evaluării profesorilor, iar proiectul este programat să fie implementat din anul școlar următor.

Cum ar urma să funcționeze evaluarea profesorilor

Potrivit informațiilor oficiale, noul sistem va combina mai multe surse de evaluare.

Profesorii vor primi punctaje în funcție de rezultatele elevilor, feedback-ul colectat de la elevi și părinți, precum și evaluările interne din partea directorilor și colegilor de cancelarie. Statutul Elevului prevede deja posibilitatea ca elevii să completeze fișe de feedback.

Cu toate acestea, în prezent, puțini elevi au curajul să își exprime sincer opiniile despre profesori. Potrivit unui sondaj recent, doar 10% dintre elevi oferă feedback sincer.

70% dintre școlari consideră că părerea lor nu contează în procesul educațional. Frica de posibile repercusiuni din partea cadrelor didactice descurajează exprimarea sinceră a opiniilor.

În noua formulă propusă de Ministerul Educației, părerile elevilor vor avea o pondere mult mai mare în stabilirea bonusurilor salariale, transmite antena3.ro.

Criticile profesorilor: teama de evaluări subiective

Reacțiile din partea cadrelor didactice nu au întârziat să apară.

Mulți profesori se tem că evaluările realizate de elevi și părinți nu vor fi obiective. Sorin Țiplea, liderul de sindicat Didactica Vaslui, a declarat: „Ministerul Educaţiei evită un lucru fundamental, şi anume reforma managementului şcolar. Dacă am avea un management performant, și evaluarea personalului ar fi una foarte corectă. Trebuie să ne întrebăm dacă cei care fac evaluarea, din partea părinţilor sau elevilor, au capacitatea necesară de a face o astfel de analiză reală. Evident că e vorba de subiectivism.”

Profesorii atrag atenția că simpatiile sau antipatiile personale ar putea influența negativ rezultatele evaluării. În plus, există riscul ca elevii să penalizeze profesorii exigenți sau să favorizeze profesorii permisivi. Cadrele didactice cer criterii clare și obiective pentru evaluarea performanțelor.

Nemulțumirile părinților: performanța elevilor nu reflectă doar munca profesorilor

Părinții, la rândul lor, și-au exprimat rezervele față de noul sistem propus. Iuliana Constantinescu, președintele Asociației Părinților „Lucian Blaga”, a declarat: „Câtă vreme nu ajunge să avem nişte criterii de performanţă foarte bine definite, nu cred că avem cum să avem o evaluare obiectivă. Performanţa nu prea se face la şcoală, ci prin eforturi susţinute ale familiei.”

Mulți părinți susțin că rezultatele bune ale elevilor sunt adesea datorate meditațiilor plătite separat, nu neapărat activității din școală.

Iuliana Constantinescu a adăugat: „Performanţă poate să însemne și când ai un elev care a intrat cu media 3 la liceu și reușești să îl ridici la 5, 6, 7. Aceea e performanță, e o muncă colosală a profesorului.”

Astfel, părinții solicită o metodologie clară și transparentă pentru a diferenția performanța autentică de alte influențe externe.

Ce prevede proiectul Ministerului Educației

Conform proiectului elaborat de Ministerul Educației, evaluarea cadrelor didactice va include:

  • analiza progresului elevilor în anul școlar,
  • feedback-ul elevilor și părinților,
  • evaluarea internă de către directori și colegii de cancelarie.

Pe baza rezultatelor cumulate, profesorii vor primi bonusuri salariale suplimentare.

Daniel David, ministrul Educației, a explicat: „Eu am avut o discuție cu premierul Ciolacu, sunt absolut de acord că ne trebuie o variantă de performanță. (…) aceste performanțe ar trebui corelate, în primul rând, cu veniturile. (…) Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță.”

Astfel, salariile de bază nu vor scădea, însă vor exista diferențe semnificative în funcție de performanța obținută.

Sindicatele, nemulțumite de actualele salarii din educație

Liderii sindicali din învățământ consideră că înainte de introducerea noilor criterii de performanță, problema majoră rămâne nivelul insuficient al salariilor.

Sorin Țiplea a precizat: „Ar trebui să vorbim de o evaluare din partea tuturor beneficiarilor, pentru toate serviciile publice, nu doar pentru învăţământ. Vorbim și de sănătate, și de consiliile locale și așa mai departe.”

Sindicaliștii subliniază că, deși legea salarizării unice promitea salarii competitive, acestea nu au fost aplicate integral până acum. În aceste condiții, introducerea unui sistem de bonusuri bazat pe performanță pare insuficientă pentru a rezolva problemele structurale.

Ce spun elevii despre ideea evaluării profesorilor

Elevii privesc cu scepticism posibilitatea de a evalua profesorii într-un mod decisiv. Mulți consideră că sistemul actual de feedback nu funcționează corect.

Teama de represalii și lipsa de încredere în impactul opiniilor lor îi determină să fie rezervați. Potrivit unui sondaj realizat de Consiliul Național al Elevilor, 10% dintre elevi se tem că vor fi persecutați dacă își exprimă nemulțumirile.

70% dintre elevi consideră că părerile lor nu sunt luate în considerare de autorități. În aceste condiții, specialiștii atrag atenția că este nevoie de un mecanism sigur și anonim de colectare a feedback-ului.

Doar în acest mod elevii s-ar simți încurajați să evalueze sincer activitatea profesorilor.

Impactul schimbărilor propuse asupra sistemului de educație

Dacă va fi implementată, măsura propusă de Ministerul Educației ar putea produce schimbări majore în sistemul de învățământ. Profesorii ar putea fi motivați să își îmbunătățească metodele de predare și relația cu elevii.

În același timp, există riscul apariției unor comportamente de conformism, în încercarea de a obține evaluări favorabile. Experții în educație avertizează că performanța educațională reală nu poate fi evaluată exclusiv prin satisfacția elevilor.

Este necesară o combinație de criterii obiective și subiective pentru a asigura o imagine corectă a muncii cadrelor didactice. Autoritățile sunt chemate să găsească un echilibru între încurajarea performanței și evitarea discriminării sau subiectivismului.

Când ar putea fi implementate noile reguli

Potrivit declarațiilor oficiale, platforma de evaluare a profesorilor este deja în lucru. Ministerul Educației speră ca proiectul să fie implementat începând cu anul școlar 2025-2026.

În perioada următoare, vor fi organizate consultări publice cu elevii, părinții și cadrele didactice. Scopul este de a defini clar criteriile de evaluare și de a stabili metodologia de aplicare a bonusurilor salariale.

Ministerul promite că va asigura un proces transparent și echitabil pentru toate părțile implicate.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: