Pentru Bacalaureatul din 2024, subiectele la proba orală de limba română sunt, în general, structurate pe trei mari arii: comunicare orală, text literar și text non-literar. Proba are scopul de a evalua competențele de comunicare ale elevilor, capacitatea lor de a înțelege și interpreta texte și abilitatea de a-și exprima ideile clar și coerent.
Iată o structură detaliată a tipurilor de subiecte la limba română la oral:
1. Comunicare orală
Prezentarea unui discurs: Elevii pot fi solicitați să prezinte un discurs pe o temă dată sau aleasă. Acesta poate fi legat de experiențe personale, hobby-uri, evenimente recente, etc.
Argumentare și dezbatere: Elevii trebuie să își exprime opinia și să argumenteze pe teme de interes general, cum ar fi importanța educației, efectele tehnologiei asupra vieții cotidiene, problemele de mediu, etc.
2. Text literar
Analiza unui fragment literar: Elevii primesc un fragment dintr-o operă literară și trebuie să realizeze analiza acestuia. Aceasta include identificarea temei, a personajelor, a elementelor de stil, a figurilor de stil și a mesajului autorului.
Comentariu literar: Pe baza unui text cunoscut (poezie, proză, dramă), elevii trebuie să facă un comentariu literar care să includă o discuție asupra temei, motivelor literare, personajelor și structurii textului.
3. Text non-literar
Analiza unui text non-literar: Elevii primesc un text non-literar (articol de ziar, eseu, interviu, reportaj) și trebuie să îl analizeze. Analiza poate include identificarea ideii principale, a structurii textului, a stilului autorului și a scopului comunicării.
Comentariu pe marginea unui text non-literar: Discuție pe marginea unui text informativ sau argumentativ, cu accent pe exprimarea unei opinii argumentate legate de tema textului.
Exerciții de comunicare
Dialoguri și simulări: Realizarea unor dialoguri pe teme date de evaluatori, care să demonstreze abilitățile de comunicare și de interacțiune.
Exprimarea opiniei personale: Elevii trebuie să-și exprime opinia personală pe diverse subiecte și să o susțină cu argumente pertinente.
Exemple de subiecte posibile:
Comunicare orală:
„Descrieți o experiență personală care v-a influențat semnificativ dezvoltarea.”
„Care credeți că sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă tinerii în ziua de azi?”
„Discutați despre importanța lecturii în formarea personalității unui individ.”
Text literar:
„Analizați un fragment dintr-o operă de Mihai Eminescu, Ion Creangă sau Liviu Rebreanu.”
„Comentați un text poetic de Nichita Stănescu, identificând temele și motivele poetice.”
„Realizați o analiză a personajului principal dintr-o operă dramatică de I.L. Caragiale.”
Text non-literar:
„Analizați un articol de ziar despre un subiect de actualitate (ex. schimbările climatice, impactul social media).”
„Comentariul unui eseu despre importanța educației financiare în rândul tinerilor.”
„Discuție pe marginea unui interviu cu o personalitate marcantă.”
Aceste subiecte sunt concepute pentru a evalua atât cunoștințele literare și capacitatea de analiză a elevilor, cât și abilitățile lor de comunicare și argumentare. Subiectele specifice pentru Bacalaureatul 2024 vor fi stabilite și publicate de către Ministerul Educației și vor respecta structura generală descrisă mai sus.
Programul Bacalaureat 2024
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei, probele de evaluare a competenţelor din cadrul primei sesiuni (iunie – iulie) a examenului naţional de bacalaureat 2024 sunt programate în intervalul 17 – 27 iunie.
Iată cum se vor desfășura: 17 – 19 iunie: evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A); 19 – 20 iunie: evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (proba B); 19 – 21 iunie: evaluarea competenţelor digitale (proba D); 25 – 27 iunie: evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C);.