Redactia.ro

Avem subiectele la Bacalaureat, la Limba și Literatura Română. Ce s-a dat la profilul Uman și cel Real

GALERIE FOTO (2) BAC 2025

Examenul de Bacalaureat 2025 a debutat cu proba scrisă la Limba și literatura română, susținută de toți absolvenții claselor a XII-a. A fost o probă importantă, care a testat nu doar cunoștințele teoretice ale elevilor, ci și capacitatea lor de analiză, argumentare și exprimare coerentă în scris.

Avem subiectele la Bacalaureat, la Limba și Literatura Română. Ce s-a dat la profilul Uman și cel Real

Subiectul al III-lea, considerat de mulți cel mai solicitant, a fost diferit în funcție de profil. La real și tehnologic, elevii au primit un subiect care a vizat analiza unui personaj dintr-un text narativ studiat, iar la profilul uman, candidații au avut de elaborat un eseu despre relația dintre două personaje, tot dintr-o operă narativă.

Concret, la profilul real și la cel tehnologic, cerința a fost formulată astfel: redactați un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să prezentați particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ioan Slavici sau Ion Creangă. Cele mai probabile opere din care candidații au putut alege au fost basmul cult „Povestea lui Harap Alb” și nuvela realist-psihologică „Moara cu noroc”. Cele două texte sunt parte din programa școlară obligatorie, fiind studiate pe parcursul liceului și analizate frecvent în cadrul orelor de literatură română.

Elevii care au susținut proba la profilul real sau tehnologic s-au confruntat, așadar, cu o sarcină de analiză literară clasică: caracterizarea unui personaj. Deși pare o cerință accesibilă, întrucât operele sunt cunoscute, provocarea a fost să redacteze un text coerent, bine argumentat, în care să îmbine corect elementele de conținut cu cele de exprimare, structură și vocabular.

Candidații au avut posibilitatea să aleagă între Harap Alb, personajul titular din basmul lui Ion Creangă, și Ghiță, hangiul din nuvela lui Ioan Slavici. Ambele personaje sunt reprezentative pentru genul și perioada literară din care provin și permit o analiză complexă.

În cazul personajului Harap Alb, elevii puteau să discute despre evoluția acestuia de la naivitate la maturitate, despre trăsăturile definitorii precum curajul, loialitatea și bunătatea, dar și despre relația sa cu celelalte personaje și simbolismul călătoriei inițiatice. Analiza trebuia să includă atât trăsături morale și comportamentale, cât și tehnici de caracterizare: caracterizare directă, prin autocaracterizare sau prin intermediul naratorului, și caracterizare indirectă, prin fapte, gânduri, limbaj, atitudinea celorlalte personaje.

Ce a picat la Uman

Pentru absolvenții de la profilul uman, subiectul al III-lea a avut o altă abordare, dar în același registru literar. Aceștia au primit sarcina de a redacta un eseu de minimum 400 de cuvinte în care să analizeze relația dintre două personaje dintr-un text narativ studiat, aparținând, de asemenea, lui Ion Creangă sau Ioan Slavici. Așadar, operele rămân aceleași, însă perspectiva de analiză diferă.

Candidații puteau opta, de exemplu, pentru analiza relației dintre Harap Alb și Spânul, o relație construită pe conflict, trădare, dar și pe o dinamică simbolică între bine și rău. Alternativ, puteau alege să analizeze relația dintre Ghiță și Lică Sămădăul, două personaje aflate într-o relație tensionată, definită prin dependență și manipulare.

Un eseu reușit trebuia să urmărească modul în care se manifestă relația dintre cele două personaje alese, să ofere exemple din text care să susțină ideile formulate și să evidențieze implicațiile morale, psihologice și narative ale relației respective. De asemenea, era necesar ca elevii să folosească termeni de specialitate și să formuleze ideile într-o manieră logică și coerentă, respectând structura clasică a unui eseu argumentativ.

Ce presupune caracterizarea unui personaj. Repere teoretice și structură obligatorie
Caracterizarea unui personaj este una dintre cerințele standard din programa de Bacalaureat și presupune o abordare echilibrată între informațiile din text și interpretarea elevului. Pentru a obține un punctaj mare, elevii trebuie să respecte anumite repere obligatorii, printre care:

Identificarea operei și a autorului;

Încadrarea în contextul literar și tipologic;

Prezentarea trăsăturilor personajului prin mijloace de caracterizare (directe și indirecte);

Susținerea ideilor prin citate sau exemple din text;

Relevarea semnificației personajului în economia operei;

Claritate, coerență și exprimare adecvată

 

 

 

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: