Forțele de intervenție din județul Vaslui au fost alertate joi dimineață, după ce un avion ultraușor a dispărut de pe radar în zona localității Băcani. Aeronava, de mici dimensiuni, plecase din Suceava și urma să aterizeze în zona Bârlad, însă pilotul nu a mai putut comunica cu dispeceratul de zbor.
Avion prăbușit în Vaslui. Pilotul a murit
Potrivit autorităților, condițiile meteo nefavorabile, în special ceața densă, ar fi împiedicat aterizarea în siguranță. În urma căutărilor, s-a confirmat că avionul s-a prăbușit într-o zonă împădurită, iar pilotul, aflat singur la bord, și-a pierdut viața.
Incidentul a fost semnalat în jurul orei 10:00, printr-un apel E-CALL automat, urmat de un apel telefonic direct către 112, efectuat de o persoană din cadrul firmei care deținea aeronava. Potrivit acesteia, avionul ultraușor urma să aterizeze în zona Băcani, însă contactul cu pilotul a fost pierdut brusc.
„Un apel E-CALL pe 112, urmat de apel al unei persoane a societăţii căreia îi aparţine avionul de mici dimensiuni, a transmis că aeronava urma să aterizeze în zona Băcani, dar, din cauza ceţii, nu a putut ateriza”, a transmis Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Vaslui.
Potrivit Surselor Antena 3 CNN, pilotul era Ion Pavel, un cunoscut om de afaceri din Suceava, patronul Daily Caffe, care deține Daily Group. În județul Vaslui, acesta avea o cabană și o podgorie, chiar în zona unde s-a prăbușit.
La scurt timp după apel, autoritățile au activat planul de intervenție aeriană și au trimis la fața locului mai multe echipaje de salvare și căutare. Operațiunile au fost coordonate de Detașamentul de Pompieri Bârlad, sprijinit de echipaje ale Poliției, Jandarmeriei și Serviciului de Ambulanță Județean Vaslui. Potrivit ultimelor informații, pilotul a murit.
Condiții meteo dificile și vizibilitate redusă
În momentul producerii tragediei, întreaga regiune se afla sub incidența unui cod galben de ceață densă. Vizibilitatea era redusă sub 100 de metri, iar localnicii spun că în zonă se formaseră bănci de ceață care acopereau complet văile și pădurile.
Specialiștii în aviație spun că astfel de condiții pot fi extrem de periculoase pentru aeronavele ușoare. Lipsa echipamentelor avansate de zbor instrumental (IFR) face ca piloții să depindă foarte mult de vizibilitate, iar orientarea vizuală devine aproape imposibilă în asemenea situații.
Conform informațiilor preliminare, pilotul ar fi încercat să coboare pentru o aterizare de urgență, însă aeronava a pierdut altitudine rapid și a lovit coronamentul copacilor. Impactul a fost devastator, iar avionul s-a rupt în mai multe bucăți.
Căutări contracronometru și descoperirea epavei
Echipele de intervenție au pornit imediat în căutarea avionului, însă ceața și terenul accidentat au îngreunat misiunea. Operațiunea s-a desfășurat în paralel pe mai multe direcții, folosind echipamente GPS, camere termice și drone.
După mai bine de două ore de căutări, una dintre echipe a descoperit epava într-o zonă împădurită la marginea localității Băcani, într-un loc greu accesibil, la aproape doi kilometri de cea mai apropiată șosea.
„Echipajele au localizat aeronava prăbușită și au confirmat prezența unei victime, din păcate decedată. Pilotul se afla singur la bord în momentul impactului”, au precizat reprezentanții ISU Vaslui.
Imaginile de la fața locului arată resturi de carlingă și aripa avionului împrăștiate pe o suprafață de câteva zeci de metri. Impactul cu solul a fost puternic, ceea ce indică faptul că aeronava nu a reușit o aterizare controlată.
Avionul ultraușor aparținea unui afacerist local din județul Suceava, pasionat de zbor. Pilotul, un bărbat cu experiență în aviația de agrement, efectua frecvent zboruri scurte între Suceava, Iași și Vaslui. Joi dimineață, acesta decolase în jurul orei 8:00 de pe aeroportul din Suceava, cu destinația finală Bârlad.
Potrivit surselor apropiate anchetei, pilotul ar fi transmis prin sistemul de comunicații că întâmpină dificultăți din cauza ceții și că vizibilitatea scăzută îl împiedică să identifice corect locul de aterizare. După acest mesaj, contactul radio s-a întrerupt brusc.
Martorii din zonă susțin că au auzit un zgomot puternic, similar cu cel al unui motor care se stinge brusc, urmat de un sunet de impact. „Am auzit o bubuitură surdă și apoi liniște. Am crezut că s-a prăbușit ceva în pădure, dar nu se vedea nimic din cauza ceții”, a povestit un localnic din Băcani.
Primele analize arată că aeronava a intrat într-un viraj accentuat pentru a evita o zonă de înălțime, pierzând brusc portanța. În acel moment, avionul s-ar fi prăbușit în pădure, lovind solul sub un unghi de aproape 45 de grade.
Misiune dificilă pentru salvatori
Pentru echipele de intervenție, accesul la locul prăbușirii a fost o adevărată provocare. Zona împădurită, acoperită de noroi și vegetație densă, a îngreunat deplasarea autospecialelor. Pompierii și salvatorii au fost nevoiți să parcurgă pe jos ultimul kilometru, transportând echipamentele de descarcerare și trusele medicale.
Cei care au ajuns primii la fața locului au constatat că pilotul nu prezenta semne vitale. „Din păcate, victima era decedată în momentul găsirii. Echipajul medical a constatat decesul”, a transmis ISU Vaslui.
Trupul pilotului a fost transportat la Serviciul de Medicină Legală Vaslui pentru efectuarea necropsiei.
După finalizarea intervenției, pompierii au asigurat zona pentru a preveni eventuale incendii provocate de scurgerile de combustibil. De asemenea, au fost adunate probele necesare pentru investigație și s-a delimitat perimetrul pentru echipa de cercetare.




















