Redactia.ro

Blue Air a intrat oficial în faliment. Statul român încearcă recuperarea datoriilor

Blue Air a intrat în insolvență! Decizie definitivă pentru companie aeriană românească

Blue Air Aviation S.A., compania aeriană preluată de stat prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), a fost declarată oficial în faliment. Decizia a fost luată de Tribunalul București în data de 9 iulie 2025, în urma unei propuneri aprobate de Adunarea Generală a Creditorilor, care a considerat că falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea intereselor financiare ale creditorilor companiei.

Falimentul Blue Air, declarat de Tribunalul București la propunerea lichidatorului

Instanța bucureșteană a decis deschiderea procedurii de faliment, având la bază propunerea formulată de lichidatorul judiciar Infinexa. Aceasta este o companie românească specializată în restructurarea firmelor cu probleme financiare și administrează active de peste 200 milioane de euro. Potrivit reprezentanților Infinexa, în perioada de observație nu a fost identificat niciun investitor strategic dispus să preia compania în condițiile acceptabile pentru acționarul majoritar – statul român, care deține 75% din acțiuni.

În încercarea de a salva operatorul aerian, reprezentanții Blue Air și ai AAAS au purtat discuții cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv cu o companie cu capital spaniol-portughez. Însă, potrivit informațiilor furnizate de lichidator, toate variantele de salvare au eșuat din cauza condițiilor impuse de investitori, considerate inacceptabile de către acționarul principal.

Statul român a preluat compania în urma garanției acordate în pandemie

În 2022, statul român a devenit acționar majoritar al Blue Air în urma executării unei garanții de stat acordate prin Ordonanța 39/2020. Garanția, în valoare de 300.775.000 lei (aproximativ 62 de milioane de euro la acea vreme), fusese emisă pentru susținerea companiei pe durata pandemiei. După ce Blue Air nu și-a respectat obligațiile de rambursare, garanția a fost activată, iar în urma acestui proces, statul a preluat 75% din Blue Air Aviation, 75% din Airline Invest și 100% din Blue Air Technic.

Potrivit autorităților, în momentul preluării, Blue Air se confrunta cu grave probleme financiare, în timp ce Blue Air Technic – compania specializată în mentenanță – avea perspective mai bune. În timp ce operatorul aerian acumulează datorii și este trimis în faliment, filiala tehnică a reușit să își redreseze situația. În 2024, Blue Air Technic a raportat un profit net de peste 4,5 milioane de lei, față de pierderile majore înregistrate la momentul preluării.

„Infinexa, companie antreprenorială românească specializată în restructurarea şi finanţarea firmelor aflate în dificultate, cu active administrate în valoare de 200 milioane de euro, anunţă deschiderea procedurii falimentului faţă de compania Blue Air Aviation SA”, a transmis Infinexa.

Lichidatorul judiciar a explicat că măsura falimentului a devenit inevitabilă în contextul eșecului atragerii unui investitor strategic. Radu Tudor, Senior Partner la Infinexa, a declarat că:

„Decizia de a iniția procedura falimentului a fost luată ca urmare a imposibilității de a atrage un investitor, în ciuda eforturilor semnificative pe care le-a depus în acest sens conducerea companiei Blue Air, dar și acționarul său majoritar. S-au acumulat o serie de incertitudini care generau pierderi continue și era necesar să acționăm pentru a le limita. Falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor, în actualul context, fiind menită să maximizeze șansele de recuperare a datoriilor”, a declarat Radu Tudor, Senior Partner Infinexa, lichidator judiciar.

Infinexa a subliniat că procedura de faliment oferă cadrul legal pentru valorificarea activelor companiei, astfel încât sumele recuperate să fie distribuite în mod corect către toți creditorii îndreptățiți, în special către instituțiile bugetare precum Ministerul Finanțelor sau Agenția Națională de Administrare Fiscală.

Blue Air a suspendat toate zborurile în 2022, provocând un val de nemulțumire în rândul pasagerilor

Operatorul Blue Air a suspendat toate zborurile în luna septembrie 2022, invocând dificultăți financiare și imposibilitatea de a onora plățile curente. Decizia a afectat zeci de mii de pasageri, care aveau bilete deja cumpărate și care nu au mai fost despăgubiți nici până astăzi. Situația a generat un scandal de proporții, iar compania a intrat rapid în atenția autorităților.

Ministerul Finanțelor a fost notificat în legătură cu situația critică a companiei încă din 2021, însă intervenția statului a venit abia în 2022, când executarea garanției a fost considerată inevitabilă. După preluare, AAAS a încercat restructurarea companiei și atragerea unui investitor, însă demersurile nu au avut succes.

Planul de redresare a fost abandonat

În perioada 2022-2024, statul a încercat să refacă structura companiei și să salveze ce se mai putea din activitatea Blue Air. Au existat contacte cu companii internaționale interesate, dar niciun acord nu a fost finalizat. Conform reprezentanților AAAS, principalele obstacole au fost legate de condițiile financiare impuse de investitori și de cerințele privind controlul decizional în cadrul companiei.

Neacceptarea acestor condiții a dus la blocarea oricărei soluții de preluare, iar lipsa unei surse de finanțare a dus la menținerea datoriilor și acumularea de noi pierderi. Astfel, restructurarea a fost abandonată, iar procedura falimentului a fost considerată inevitabilă.

Sursa foto: Arhivă

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: