S-a întâmplat de mai multe ori ca diferite accidente rutiere de pe străzile patriei să fi fost provocate de şoferi în vârstă, ale cărora reflexe şi simţuri nu mai funcţionau chiar ca la prima tinereţe.
Aşadar, se ridică întrebarea: care este limita superioară de vârstă până la care poţi conduce, în România?
Codul Rutier 2023 nu stipulează o vârstă maximă
Teoretic, nu este stabilită prin lege vârsta maximă până la care pensionarii pot conduce o mașină. Pe de altă parte, permisul auto trebuie schimbat la un anumit interval de timp.
Încă din 2016, s-a încercat introducerea unui prag de vârstă de 70 de ani. Parlamentul României a analizat un proiect de lege care impunea persoanelor trecute de această vârstă să efectueze anual un control medical.
Iar şoferii care nu treceau examenul medical, ar fi rămas fără permis. Dar acest proiect de lege nu a fost promulgat niciodată. Legea spune acum că permisul de conducere este valabil pe o perioadă de 10 ani de la data eliberării.
La preschimbare, va fi nevoie de o adeverință medicală, ce se obţine după efectuarea unei serii de controale medicale.
Când ţi se anulează permisul auto
În cazul în care un pensionar nu mai trece analizele medicale, iar medicul consideră că acesta nu este apt să conducă o mașină, permisul acestuia ar putea să nu mai fie reînnoit.
Conform legii, orice medic poate sesiza poliția cu privire la un pacient, care deține permis auto, dacă are suspiciunea că acesta nu mai este apt să conducă un vehicul.
Deci, chiar și o persoană de peste 80 de ani care este aptă să conducă o poate face.
Apare un nou permis auto
Altfel, s-a propus introducerea un permis special pentru conducerea SUV-urilor. Aceste mașini puternice ar reprezenta un pericol enorm pentru pietoni, bicicliști și șoferii de mașini mai mici.
Potrivit proiectului de raport redactat de eurodeputata Verzilor, Karima Delli, mașinile de tip SUV nu doar că ocupă extrem de mult spațiu și sunt mai puțin eficiente din punct de vedere energetic, dar ele ar fi și mai susceptibile de a fi supuse unor coliziuni decât autoturismele ușoare, cu consecințe mult mai grave.
Ea a susținut că permisul B actual pentru conducerea mașinilor și camionelor „nu este complet adecvat pentru cele mai grele autoturisme”. Pe de altă parte, ea dorește un nou permis B+, care poate fi aplicat vehiculelor și camionetelor care cântăresc mai mult de 1,8 tone.