Luni dimineață, sute de candidați din întreaga țară s-au prezentat în sălile de examen pentru a susține proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul celei de-a doua sesiuni a Bacalaureatului. Pentru mulți dintre aceștia, ziua a început cu emoții puternice, cu ultimele repetiții mentale ale noțiunilor învățate și cu speranța că subiectele vor fi accesibile și că vor putea demonstra ceea ce au pregătit pe parcursul verii.
Ce a picat la la Limba Română, la Bacalaureat, sesiunea de toamnă
Această sesiune de toamnă a Bacalaureatului este dedicată în special absolvenților de liceu care nu au promovat examenul în vară sau care nu s-au putut prezenta la prima sesiune din diverse motive – medicale, personale sau administrative. De asemenea, există și elevi care au susținut doar anumite probe în sesiunea din vară și acum completează restul examenului, în funcție de situația fiecăruia.
Proba scrisă la Limba și literatura română – primul pas al maratonului de toamnă
Conform calendarului oficial, proba scrisă la Limba și literatura română marchează începutul acestui nou „maraton” de testare. Pentru mulți, aceasta este una dintre cele mai importante probe, nu doar pentru că este prima, ci și pentru că reprezintă o bază a culturii generale și a competențelor lingvistice pe care fiecare absolvent de liceu ar trebui să le stăpânească. În plus, pentru candidați, prima probă este adesea decisivă în stabilirea stării de spirit pentru restul examenelor – un început bun poate da încredere și motivație, în timp ce o probă percepută ca dificilă poate adăuga un strat suplimentar de anxietate.
Ministerul Educației a păstrat structura obișnuită a subiectelor, împărțind cerințele în mai multe secțiuni, care verifică atât capacitatea de înțelegere a unui text literar sau nonliterar, cât și competențele de redactare și analiză. Subiectele sunt concepute pentru a evalua cunoștințele acumulate pe parcursul celor patru ani de liceu, dar și abilitățile de a construi un răspuns coerent, argumentat și bine organizat.
În această sesiune, la profilul real, Subiectul III al probei a solicitat candidaților să prezinte particularitățile unui text dramatic studiat. Alegerea genului dramatic nu este întâmplătoare – acesta face parte din programa obligatorie pentru liceu și presupune cunoașterea unor elemente specifice, precum structura piesei, tipurile de conflict, caracterizarea personajelor, rolul dialogului și importanța indicațiilor scenice.