Ce drepturi ai dacă bagajul tău a fost pierdut sau deteriorat și cum poți obține despăgubiri? Indiferent cat de bine iti planifici calatoriile, riscul de a-ti pierde bagajul sau de a-l gasi deteriorat nu poate fi exclus. Afla care sunt drepturile tale si ce pasi trebuie sa urmezi pentru a obtine despagubiri conform legislatiei europene.
Calatoriile cu avionul pot deveni o sursa de stres atunci cand bagajul tau nu ajunge la destinatie sau ajunge deteriorat. Din fericire, exista reglementari clare care iti protejeaza drepturile si iti ofera posibilitatea de a solicita compensatii. Specialistii de la Centrul European al Consumatorilor din Romania (ECC Romania) vin cu recomandari utile pentru astfel de situatii. Iata ce trebuie sa faci si ce drepturi ai in cazul pierderii, deteriorarii sau intarzierii bagajelor.
Ce drepturi ai dacă bagajul tău a fost pierdut sau deteriorat și cum poți obține despăgubiri
Daca ajungi la destinatie si constati ca bagajul tau lipseste, primul pas este sa depui o reclamatie imediata la biroul de servicii pentru bagaje din aeroport. In acest context, trebuie sa completezi un Property Irregularity Report (PIR), un document care certifica faptul ca bagajul este intarziat sau pierdut.
Important: Pastreaza o copie a raportului PIR, deoarece acesta contine un numar de inregistrare esential pentru urmarirea reclamatiei tale.
Dupa completarea raportului, trebuie sa notifici compania aeriana in termen de maximum 7 zile. Comunicarea scrisa este esentiala pentru a avea o dovada clara a solicitarii tale.
„Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) – direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere – face o serie de recomandări utile, în cazul în care alegeţi, în perioada sărbătorilor de iarnă, să vă deplasaţi cu avionul în spaţiul Uniunii Europene, iar bagajele dumneavoastră sunt pierdute sau deteriorate”, a transmis ANPC, vineri, printr-un comunicat de presă.
Drepturile tale in cazul pierderii bagajului
Conform reglementarilor europene si Conventiei de la Montreal, daca bagajul nu este gasit in termen de 21 de zile de la data la care trebuia sa ajunga, acesta este considerat oficial pierdut. In aceasta situatie, ai dreptul sa soliciti compensatii din partea companiei aeriene.
Valoarea maxima a despagubirilor este stabilita la 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), echivalentul a aproximativ 8.038 lei. Aceasta suma urmeaza sa fie crescuta la 1.519 DST (aproximativ 9.480 lei) in viitorul apropiat.
Actele necesare pentru despagubire:
- Reclamatia privind bagajul intarziat (PIR);
- Biletele de avion;
- Tichetele de imbarcare (boarding pass);
- Lista obiectelor din bagaj, insotita de documente care dovedesc valoarea acestora (bonuri fiscale, facturi).
„Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situaţii, nu se prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei)”, a precizat sursa citată.
„După scurgerea celor 21 de zile de aşteptare a bagajului, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: reclamaţia privind bagajul întârziat, bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare”, se mai arată în comunicatul ANPC, relatează Newsweek.
Despagubiri in cazul deteriorarii bagajului
Daca bagajul tau ajunge deteriorat la destinatie, trebuie sa depui o reclamatie cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 7 zile de la primirea acestuia. Operatorul aerian este obligat sa iti ofere despagubiri in limita stabilita de 1.288 DST.
Sfaturi practice:
- Documenteaza deteriorarea prin fotografii clare;
- Solicita o evaluare a daunelor din partea unui angajat al companiei aeriene la fata locului;
- Pastreaza toate documentele justificative.
Compensatii pentru intarzierea bagajului
In cazul in care bagajul tau ajunge cu intarziere, ai dreptul sa primesti o suma de bani pentru achizitionarea produselor de stricta necesitate (igiena personala, haine de schimb etc.) sau sa fii rambursat pentru cheltuielile efectuate.
Recomandare: Pastreaza bonurile fiscale pentru toate produsele cumparate si anexeaza-le la reclamatie.
Cum se stabilesc despagubirile
In practica, despagubirile se calculeaza in functie de valoarea obiectelor din bagaj, dovedita prin documente. Daca nu poti furniza dovezi clare ale valorii bunurilor, compensatia va fi stabilita in functie de greutatea bagajului.
De obicei, companiile aeriene ofera aproximativ 20 euro/kg pentru bagajele pierdute sau deteriorate.
Ce poti face daca nu esti multumit de despagubiri
Daca suma oferita de compania aeriana nu acopera pierderile tale, ai la dispozitie mai multe optiuni:
- Negocierea amiabila cu operatorul aerian;
- Medierea prin organisme de solutionare alternativa a disputelor (SAL);
- Actiunea in instanta, unde un judecator va stabili valoarea daunelor.
Desi pierderea sau deteriorarea bagajului poate fi o experienta neplacuta, este important sa cunosti procedurile si drepturile tale pentru a obtine compensatiile cuvenite. Asigura-te ca actionezi prompt si ca pastrezi toate documentele necesare pentru a-ti sustine cererea.
Calatoriile trebuie sa fie o experienta placuta, iar informarea corecta te poate ajuta sa depasesti situatiile neprevazute fara stres inutil.
Sursa foto: Arhivă