Redactia.ro

Chirie de 30.000 de euro pe lună pentru CNIR. Ministrul Transporturilor: „Ce își doresc, hotel de 5 stele?”

Ciprian Șerban

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, se află în centrul unui scandal după ce s-a aflat că plătește aproape 30.000 de euro lunar pentru închirierea unui spațiu de birouri modern, situat în nordul Bucureștiului. Suma a stârnit numeroase reacții, inclusiv din partea ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban, care consideră costurile nejustificate și a decis relocarea angajaților în Palatul CFR.

CNIR, înființată în 2016 pentru a prelua treptat contractele de autostrăzi de la CNAIR, a devenit funcțională abia în vara anului trecut. Odată cu această relansare, angajații companiei au fost mutați din Palatul CFR într-un spațiu modern de pe strada Menuetului, în Sectorul 1 al Capitalei. Clădirea este dotată cu sisteme performante de climatizare, porți de acces securizate și spații largi, oferind condiții moderne pentru personal.

Însă acest confort vine cu un cost semnificativ: 149.297 de lei lunar (aproximativ 30.000 de euro), sumă plătită firmei GPP Consultanță Business și Proiectare SRL, deținută de omul de afaceri Cristian Boboruta, potrivit unui răspuns transmis de CNIR către Main News.

Explicațiile directorului CNIR: „Oamenii trebuie să se simtă confortabil”

În fața criticilor, Gabriel Budescu, directorul general al CNIR, susține că închirierea a fost o soluție de moment, impusă de lipsa de spațiu din Palatul CFR și de condițiile precare din clădire.

„În momentul când am preluat eu compania, erau angajați câțiva colegi și erau cam înghesuiți prin minister. (…) Ministerul nu avea spații libere, doar un birou foarte mic, iar condițiile nu erau bune. (…) Sediul în care suntem acum a fost închiriat după o procedură în care prețul a fost cel mai mic ofertat, sub prețul bugetat”,
a explicat Budescu.

Directorul insistă că angajații trebuie să lucreze în condiții decente, iar mediul de lucru influențează performanța companiei:

„Mi-aș dori o clădire în condiții de confort, respectiv climatizare centralizată, acces controlat cu cartelă și sisteme de securitate. (…) Oamenii trebuie să se simtă confortabil la locul de muncă. La mine în birou, la etajul 7, era crăpătură între plafon și perete de băgai mâna. Nu e un mediu în care să performezi.”

Cu toate acestea, argumentele sale nu l-au convins pe ministrul Transporturilor.

Ministrul Ciprian Șerban reacționează dur: „Ce își doresc, hotel de 5 stele?”

Ministrul Ciprian Șerban a transmis un mesaj ferm conducerii CNIR și a anunțat relocarea companiei în Palatul CFR până la sfârșitul anului.

„Sunt condiții improprii în Palatul CFR? Dar ce își doresc, hotel de 5 stele? (…) Le-am cerut ca până la sfârșitul anului să își încheie contractul acolo. Nu mi se pare normal să plătim chirie la un privat atât timp cât noi avem, în clădirea noastră, spații pe care la rândul nostru le închiriem altor privați. În momentul acesta nu există suficient spațiu, dar peste o lună se vor mai elibera birouri”,
a declarat ministrul pentru Main News.

Mesajul său evidențiază o problemă mai amplă: ministerul cheltuie bani pe chirii scumpe, în timp ce spațiile proprii sunt parțial ocupate de alți chiriași privați.

Fostul secretar de stat: „Trebuie să facem cu toții un mic efort”

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, admite că la momentul relocării CNIR nu existau spații libere în Palatul CFR, dar consideră că situația trebuie rezolvată cât mai rapid:

„Din ce știu, nu mai exista spațiu fizic pentru CNIR în Palatul CFR. Ei ar fi vrut să își facă un sediu cu banii pe care îi aveau, ca să nu plătească chirie, însă nu s-a aprobat această variantă. (…) Dacă se găsește un spațiu în Ministerul Transporturilor, de ce nu? În perioada aceasta cu toții trebuie să facem un mic efort. Este o perioadă de turbulențe economice.”

Cazul CNIR scoate la lumină probleme mai vechi privind gestionarea resurselor publice în cadrul instituțiilor subordonate Ministerului Transporturilor. Deși compania a fost creată pentru modernizarea și gestionarea contractelor de autostrăzi, resursele financiare sunt consumate acum pe chiria unui sediu scump.

Criticii susțin că sumele plătite lunar ar putea fi direcționate către investiții în infrastructură sau către modernizarea Palatului CFR, astfel încât angajații să aibă condiții bune de muncă fără a plăti chirii exorbitante.

Relocarea, soluția finală

Mutarea CNIR înapoi în Palatul CFR pare să fie soluția finală adoptată de minister. Până la sfârșitul anului, angajații ar trebui să fie relocați treptat, pe măsură ce se eliberează birouri. Scopul declarat este reducerea cheltuielilor, dar și eficientizarea activității companiei.

Această decizie ridică însă și alte întrebări: vor fi suficiente spațiile disponibile? Vor putea angajații să-și desfășoare activitatea în condiții decente? Și, mai ales, cine răspunde pentru gestionarea defectuoasă a banilor publici până acum?

Controversa CNIR scoate în evidență tensiunile dintre necesitatea unui mediu de lucru modern și obligația de a gestiona eficient banii publici. Pe de o parte, conducerea companiei susține că spațiul actual era necesar pentru a oferi condiții de muncă decente. Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor insistă că plata unei chirii de 30.000 de euro lunar este inacceptabilă cât timp există clădiri proprii.

Relocarea CNIR în Palatul CFR ar putea aduce economii semnificative la buget, dar nu rezolvă problema de fond: lipsa unei strategii clare privind utilizarea spațiilor și optimizarea costurilor.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: