Redactia.ro
Home » Știri » Cum se face școală online în comunitatea de la groapa de gunoi Pata-Rât din Cluj! ”Când ești sărac, cel mai greu e să continui”

Cum se face școală online în comunitatea de la groapa de gunoi Pata-Rât din Cluj! ”Când ești sărac, cel mai greu e să continui”

Cum se face școală online în comunitatea de la groapa de gunoi Pata-Rât din Cluj! ”Când ești sărac, cel mai greu e să continui”

Dramaturga Mihaela Michailov a atras atenția asupra une probleme cronice a sistemului de învățământ: marginalizarea copiilor săraci. Cum se face școală online în comunitatea de la groapa de gunoi Pata-Rât?

Cum se face școală online în comunitatea de la groapa de gunoi Pata-Rât

Mihaela Michailov face teatru documentar de mai bine de 10 ani. Printre temele pe care le abordează în piesele sale se află violența din sistemul educațional, relațiile dintre părinți și copii, cât și minorii ai căror părinți au plecat la muncă în străinătate. De curând, aceasta a abordat o nouă tema, pentru Școala 9, respectiv marginalizarea copiilor săraci.

Aceasta problemă este și mai gravă în contextul pandemiei de coronavirus. Deși autoritățile au încercat să-i ajute, nu a fost suficient pentru ca cei mici să nu mai simtă atât de mult lipsa unei vieți normale. În pandemie, autoritățile au adus la Pata-Rât 6 dușuri pentru aproape 800 de persoane.

„E greu cu școala online când stai în baracă și când n-ai și tu o cameră să înveți în liniște. Unde mănânci, unde te culci, acolo înveți. Mai pierzi semnalul, mai se întrerupe, dar ce să facem, mergem înainte! Nu ne lăsăm, facem și noi școală de lângă groapa de gunoi!”, a spus activista romă Maria Stoica într-un interviu pe care l-a făcut Mihaela Michailov pentru documentarea spectacolului „Capete înfierbântate 2020”.

Istoria oamenilor de la Pata Rât, unde trăiesc sute de copii sub 14 ani, este doar unul dintre exemplele care ne arată cât de slabă este capacitatea autorităților de a răspunde necesităților educaționale din comunitățile sărace. Fie că se desfășoară fizic sau online, școala este, pentru mulți copii din România, un lux, deși ar trebui să fie accesibilă pentru toți. Mai mult, dramaturga a povestit pentru Școala 9 cât de invizibili au devenit oamenii din comunitățile vulnerabile.

”Maria Stoica locuiește de 20 de ani la Pata-Rât, lângă groapa de gunoi din Cluj-Napoca, într-o baracă 4 pe 4. Acolo gătește, acolo spală, acolo doarme, acolo își ajută la lecții copilul. Baraca în care locuiește Maria este una dintre cele 170 de barăci înghesuite una-ntr-alta, pe o fâșie lungă de 500 de metri și lată de 30 – 35 de metri”, scrie Mihaela Michailov.

Potrivit articolului 32 (4) din Constituție, (4) „învăţământul de stat este gratuit“, iar statul trebuie să acorde burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate. Mai grav este că actuala pandemie a accentuat inechitățile dureroase din educație, demonstrând, dacă mai era nevoie, că în momente de criză profundă, cei săraci și marginalizați devin și mai săraci și mai marginalizați. Numărul copiilor pentru care accesul la educație e o problemă imensă a crescut.

”Când ești sărac, cel mai greu e să continui, să nu renunți să crezi că te-o ajuta cumva școala. Aici, la groapa de gunoi, n-ai cum să te izolezi, că stăm într-o îngrămădeală de barăci. Ai izolare când îți permiți”, povestește Mihaela Michailov.

Autoritățile nu au găsit soluții pentru aceste familii

Autoritățile sunt experte doar în pasarea responsabilităților. Toate aceste date nu par să îngrijoreze autoritățile. Școala reproduce inegalități și inechități, nu reușește să fie un mediu care să niveleze decalaje economice și nu oferă, din start, un cadru de evoluție non-diferențiator.

Minusurile acumulate se reflectă în situația dezarmantă cu care se confruntă mulți dintre copiii României, pentru care, în ultimii 30 de ani, nu prea s-a făcut nimic.

”Sorin Cîmpeanu, de când a fost investit în funcția de ministru, a adus în discuție problema decalajelor grave dintre rural și urban, dar fără să vină cu soluții concrete, care ar putea avea un efect imediat sau în următorii ani. Educația copiilor care trăiesc la limita sărăciei sau în sărăcie extremă nu e destul de relevantă, se pare, pentru ca Ministerul Educației, în colaborare cu autoritățile locale, să vină cu un set de măsuri integrate.

Niciun guvern n-a făcut o prioritate din reducerea sărăciei cu care se confruntă un număr mare de eleve și elevi din România. Niciun guvern nu și-a propus să diminueze considerabil discrepanța flagrantă urban-rural. Niciun guvern nu a creat oportunități educaționale reale pentru copiii care se culcă seara fără să mănânce pentru că nu-și permit”, scrie Mihaela Michailov pentru școala 9.

adsmedia.ro - Ad Network
Mini Narghilea , Tigare electronica Tip Fume Vapes SIKS
Mini Narghilea Electronica Tip Fume Vapes
Kit Banda Led RGB SIKS
Difuzor de aromaterapie si purificator aer SIKS...
Banda dubla adeziva SIKS®, nu lasa urme pe pereti, reutilizabila
Instalatie De Craciun SIKS, Liniara 24 M, 300 LED -uri, Cu 8 jocuri de lumini
Etichete: