Redactia.ro
Home » Stil de viață » Inedit » De la fier vechi, la bijuterie navală. „Libertatea”, vândută pe nimic de români

De la fier vechi, la bijuterie navală. „Libertatea”, vândută pe nimic de români

GALERIE FOTO (3)

România nu a prețuit Nava „Libertatea”. Aceasta a fost vândută pe nimic și transformată în bijuterie navală sub pavilion britanic. Iată ce frumusețe a pierdut țara noastră!

Nava „Libertatea”, vândută pe nimic de români

În anul 1937, Casa Regală a României a intrat în posesia Navei „Libertatea“, iar după anul 1947, aceasta a fost preluată de către Statul roman. Ambarcațiunea a fost transformată într-un restaurant plutitor până în anul 1999, când a fost vândută unui britanic la preţ de fier vechi.

Tragedia este de fapt ancorată în ceea ce s-a întâmplat mai departe cu Nava „Libertatea“. Aceasta este acum, o adevărată bijuterie care pluteşte pe ape, dar nu sub pavilion românesc, ci sub pavilion britanic.

Nava „Libertatea” a aparținut Regelui Carol al II-lea

Anul acesta se împlinesc 21 ani de când „faimoasa navă „Libertatea“ (fostă „Luceafărul“ şi „Nahlin“), clasată ca bun din patromoniul naţional, categoria „Tezaur“, a fost vândută în străinătate, în anul 1999, la preţ de fier vechi, pe suma de 265.000 de dolari”, potrivit „Adevărul.ro”.

Nava a fost iahtul Regelui Carol al II-lea, iar când s-a luat decizia de a o vinde britanicilor, se afla în  „patrimoniul firmei de stat Regal SA Galaţi, iar vânzarea a fost parafată la Bucureşti, fiind aprobată atât de către Fondul Proprietăţii de Stat, cât şi de către Ministerul Culturii, condus de Ion Caramitru”, mai relatează sursa citată.

Sursa foto: glwatson.com

Nava „Libertatea”, de la restaurare, la vânzaare

România ar fi dorit să o restaureze, deoarece necesita reparații, moment în care Nava „Libertatea” a plecat spre şantierele navale engleze, ca mai apoi să revină în ţară, sub pavilion românesc, ca obiectiv turistic. Din păcate,  Nava „Libertatea“ nu a mai revenit niciodată, desi Ministerul Culturii a purtat nenumărate corespondențe cu proprietarul actual al ambarcațiunii. În prezent, „fostul iaht regal, restaurat şi rebotezat „Nahlin“ (după numele original), este evaluat de specialişti la circa 50 milioane de euro şi face croaziere de lux pe oceanele lumii”, ne mai relatează sursa citată.

La vremea respective, Regal SA a pierdut procesul cu Ministerul Culturii, iar procedura de vânzare a ambarcațiunii a continuat fără a se mai putea contesta tranzacția. În anul 1999, Nava „Libertatea“ a fost scoasă la licitaţie, iar unicul ofertant a fost Nicholas Edmiston, unul dintre cei mai importanţi brokeri englezi de iahturi din întreaga lume. Nava a fost vândută cu doar 265.000 dolari, respectiv circa 12,5 cenţi per kilogram, exact prețul oferit la fier vechi.

Această tranzacție a iscat un scandal de proporţii, iar reacţia pe care a avut-o Ministerul Culturii, condus de către Ion Caramitru, „a fost bizară”, explică aceeași sursă:

„Pe de o parte, a formulat o plângere penală (plângere care a fost respinsă ca nefondată de către procurori) contra conducerii Regal SA, dar pe de altă parte a căzut la pace cu noul proprietar al iahtului.

Ministerul a emis, în septembrie 1999, o autorizaţie de „export temporar“ a vasului, pretextul fiind a că restaurarea nu se putea face la standardul necesar decât la şantierul unde fusese construită, adică în Marea Britanie”.

Sursa foto: shippingtandy.com

Scandal în Parlamentul României

În cadrul Parlamentului României, s-au iscat discuții aprinse pe baza acestei tranzacții, dar Ministerul Culturii a dat „asigurări că nava va păstra pavilionul românesc şi va reveni în ţară în august 2000. Cu toate acestea, nava nu a mai revenit în ţară nici până acum”.

Șansele ca această ambarcațiune să mai revină în România explicată în declarația lect. univ. dr Cătălin Negoiţă, directorul Direcţiei de Cultură şi Patrimoniu a judeţului Galaţi:

„Din ceea ce ştiu eu, cazul este deja îngropat. «Libertatea» nu este în grija instituţiei pe care o conduc, dat fiind că bunurile din categoria A (n.r. – tezaur) sunt în răspunderea directă a Ministerului. Nu am auzit, însă, să se mai fi făcut vreun demers pentru recuperarea navei“, potrivit aceleași surse.

Actualul Ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu a fost contactat de către sursa citată în articol, iar când I s-a adus la cunoștință povestea Navei „Libertate” acesta a spus că se va interesa în legătură cu subiectul vizat.

Sursa foto: shippingtandy.com
Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@redactia.ro
Etichete: