Home » Știri » Descoperirea care ar putea schimba complet istoria evoluției omului

Descoperirea care ar putea schimba complet istoria evoluției omului

craniu

Un craniu de australopitec vechi de 3,8 milioane de ani, descoperit în Etiopia, ar putea schimba complet viziunea specialiştilor asupra evoluţiei omului, potrivit unui studiu recent publicat în revista Nature.

„Acest craniu este unul dintre cele mai complete fosile de hominizi cu o vechime de peste 3 milioane de ani”, a explicat pentru AFP Yohannes Haile-Selassie de la Muzeul de Istorie Naturală din Cleveland (SUA), potrivit Agerpres.

Craniul ar putea „deveni un nou simbol al evoluţiei umane”, estimează cercetătorii, la fel ca celebrele „Toumai”, „Ardi” şi „Lucy”.

Spre comparaţie, „Toumai” (un Sahelanthropus tchadensis), considerat de unii paleontologi drept primul reprezentant al liniei umane, are o vechime de aproximativ 7 milioane de ani. Acesta a fost adus la lumină în 2001, în Ciad.

„Ardi” (de la un Ardipithecus ramidus, o altă specie de hominid) a fost descoperit în Etiopia, iar vechimea sa este estimată la 4,5 milioane de ani.

„Lucy”, celebrul australopitec descoperit în Etiopia în 1974, are o vechime de 3,2 milioane de ani.

Alte fosile de australopitec, mai puţin cunoscute, datează de cel puţin 3,9 milioane de ani, însă acestea sunt doar fragmente de maxilar şi dinţi. În lipsa unui craniu „vechi”, înţelegerea noastră despre evoluţia acestor hominizi dispăruţi a rămas una parţială.

Descoperită în februarie 2016 în zona sitului Woranso-Mille, în regiunea Afar din Etiopia (la 55 kilometri de locul în care a fost descoperită Lucy), această nouă fosilă, numită MRD, aparţine unuia dintre primii australopiteci, numit Australopithecus anamensis.

Deşi are dimensiuni reduse, craniul ar fi aparţinut unui adult, cel mai probabil de sex masculin. Reconstituirile faciale, efectuate pe baza trăsăturilor fosilei, au scos la iveală faptul că acest hominid avea pomeţi proeminenţi, maxilar bine evidenţiat, nasul plat şi fruntea îngustă.

Spre surprinderea cercetătorilor, craniul prezintă un melanj de trăsături caracteristice Sahelanthropus, precum „Toumai” şi Ardipithecus, precum „Ardi”, dar şi de la alte specii mai ”recente”.

Iniţial, oameni de ştiinţă au descoperit doar maxilarul fosilei.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@redactia.ro