Pentru mulţi dintre noi cauciucul a devenit un material banal, cu care se obțin anvelopele. La început a fost cauciucul natural, care a început să fie utilizat în diferite domenii de activitate. Un moment important în istoria evoluţiei cauciucului a fost în jurul anului 1835, când Charles Goodyear a acordat un interes deosebit cauciucului.
Acesta a descoperit procedeul de vulcanizare, pe care îl brevetează în 1844. Vulcanizarea constă în tratarea cauciucului cu sulf. Prin vulcanizare se îmbunătăţesc proprietăţile cauciucului: i se măreşte elasticitatea, devine mai rezistent la agenţii mecanici, la frecare, la agenţii chimici şi la apă, nu lasă gazele să treacă prin el şi dobândeşte calităţi de bun izolator electric.
Din ce sunt făcute anvelopele?
Obţinerea cauciucurilor sintetice a creat posibilitatea nelimitată de a se mări capacităţile de producţie şi a dus la obţinerea unor sortimente de cauciucuri superioare celor naturale, cu utilizări speciale în anumite domenii.
Utilizarea principală a cauciucului sintetic este pentru fabricarea anvelopelor, obținute din polimerizarea izoprenului. Materialele pe care le mai găsim în compoziția anvelopelor sunt cablu sintetic, material textil sau kevlar și sârme din oțel.
Compoziția cauciucului și procentajul în care celelalte component se găsesc într-o anvelopă depinde în mod direct de tipul de cauciuc și binențeles de producător. Când vine vorba de siguranță, anvelopele sunt printre cele mai importante părți componente ale autoturismului. De aceea, există mai multe etape de fabricație.
Cum se fabrică anvelopele?
Producția de anvelope este realizată pe un tambur mecanic care este format dintr-un cilindru aflat în continuă rotație, cu secțiunile centrale flexibile care pot fi umflate, pe care se aplică o foaie de cauciu sintetic. Acest strat este folosit pentru a înlocui tubul interior al anvelopelor.
Peste primul strat de cauciuc se adaugă o structură de cabluri textile și cauciuc. Acestea vor forma armătura radial în jurul anvelopei. În continuare, sunt instalate și fixate două cercuri metalice de înaltă rezistență de benzi, apoi sunt acoperite de un strat de cauciuc flexibil și rezistent. Acest strat va proteja anvelopa de daunele laterale. Importanța acestora este crucială întrucât cu ajutorul lor anvelopa va fi susținută pe janta automobilului.
În ce-a de-a treia etapă a procesului de productie se umflă secțiunea centrală a tamburului pe care acestea sunt așezate. Simultan pe coroana anvelopei sunt aplicate pliuri armate cu fire de metal aranjate oblic, scrie ityres.ro. În penultima etapă este montată banda de rulare, adica partea anvelopei care intra în contact direct cu solul. După ce acest procedeu, anvelopa este scoasă de pe tambur si este mutată în mulajul pentru vulcanizare.
În centrul mulajului se află un recipient cu apă fierbinte cu ajutorul căruia cauciucul se vulcanizează și trece de la stadiul plastic la cel elastic. Când anvelopele sunt înlăturate din mulaj, acestea dețin forma și proprietățile lor finale. La final, anvelopele sunt etichetate, ambalate și distribuite către magazine.