Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), administrat de compania RetuRO, a anunțat rezilierea contractelor cu opt producători de băuturi. Decizia are un impact direct asupra consumatorilor: ambalajele provenite de la aceste companii nu vor mai purta simbolul SGR și, prin urmare, nu vor putea fi returnate la aparatele de colectare automată pentru recuperarea garanției de 0,50 lei.
Pentru cumpărători, acest lucru înseamnă că produsele achiziționate de la brandurile afectate nu vor mai aduce beneficiul rambursării garanției, motiv pentru care verificarea existenței simbolului SGR pe eticheta sau pe ambalajul produsului devine esențială.
De ce pot fi reziliate contractele?
Potrivit RetuRO, rezilierea contractelor este reglementată de mai multe situații:
- Suspendarea contractului pentru o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice, fără îndeplinirea condițiilor necesare pentru ridicarea suspendării;
- Dizolvarea, lichidarea sau radierea producătorului din Registrul Comerțului;
- Cererea expresă a producătorilor sau comercianților, atunci când aceștia nu mai introduc pe piață produse ambalate în sistemul returnabil SGR.
RetuRO are în prezent peste 1.500 de contracte active cu producători de băuturi. Lista companiilor suspendate sau reziliate este actualizată și publicată periodic pe site-ul oficial al sistemului, pentru a asigura transparență. În acest moment, există 48 de producători aflați în suspendare, majoritatea pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale.
Cauzele frecvente ale suspendării
Printre motivele cel mai des întâlnite pentru suspendarea temporară a contractelor se numără:
- Neplata garanției sau a tarifului de administrare în termenul legal de 30 de zile de la scadență;
- Netransmiterea rapoartelor lunare SGR timp de două luni consecutive într-un an calendaristic.
Ce se întâmplă după reziliere?
Odată reziliat contractul, producătorul pierde dreptul de a comercializa băuturi în ambalaje marcate cu simbolul SGR. În consecință, ambalajele respective nu mai pot fi returnate de către consumatori prin sistemul național de colectare.
Pentru clienți, recomandarea este clară: verificați înainte de achiziție dacă produsul are inscripționat simbolul SGR, pentru a vă asigura că beneficiați de garanția de 0,50 lei per ambalaj returnat.
„RetuRO poate aplica măsura suspendării contractului în cazul întârzierii de către producător a plății garanției și/sau a tarifului de administrare cu 30 de zile calendaristice de la data scadenței relevante a acestora sau în cazul netransmiterii de către aceștia a rapoartelor SGR către administratorul sistemului timp de două luni consecutive într-un an calendaristic dat.
RetuRO are dreptul de a rezilia contractul în cazul în care acesta a fost suspendat pentru mai mult de 60 de zile calendaristice, fără ca, între timp, să fie îndeplinite condițiile pentru ridicarea suspendării, sau se constată faptul că producătorul a fost dizolvat, lichidat sau radiat în alt mod din Registrul Comerțului.
Rezilierea contractului cu un producător se poate face și la solicitarea producătorului respectiv, în situația în care el nu mai introduce pe piață produse în ambalaje SGR. Și în cazul comercianților, rezilierea unui contract se poate face (și se și face în practică, adică au existat cazuri de acest tip) la solicitarea acestuia, respectiv în situația în care el nu mai comercializează produse ambalate în ambalaje SGR”, au precizat reprezentanții RetuRO pentru Mediafax.
Record de colectare în Sistemul de Garanție-Returnare: peste 580 de milioane de ambalaje returnate în iulie 2025
Pe lângă măsurile de reglementare și rezilierile de contracte aplicate unor producători, compania RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a anunțat atingerea unui record absolut de colectare a ambalajelor.
În luna iulie 2025, românii au returnat 580.116.288 de ambalaje, ceea ce reprezintă 79% din totalul cantității puse pe piață în aceeași perioadă. Este cel mai mare volum de ambalaje colectate într-o singură lună de la lansarea sistemului, în noiembrie 2023, confirmând faptul că SGR funcționează tot mai eficient și este tot mai bine înțeles de consumatori.
Aceste cifre arată că românii au devenit din ce în ce mai activi în procesul de colectare și reciclare, valorificând avantajul financiar, dar și contribuind la reducerea poluării. Practic, în doar o lună, aproape 300 de milioane de lei s-au întors în buzunarele consumatorilor prin simpla returnare a ambalajelor cu simbolul SGR.




















