Evaluarea Națională ar putea suferi modificări importante începând cu anii următori, potrivit unui anunț făcut de ministrul Educației, Daniel David. Elevii de clasa a 8-a nu vor mai fi evaluați doar la Matematică și Limba Română, ci și la alte materii precum Biologie, Istorie sau Geografie. Propunerea vine în contextul în care ministerul își dorește o evaluare mai complexă, care să reflecte un profil mai complet al elevului, însă reacțiile părinților au fost, în mare parte, negative.
Evaluarea Națională ar putea suferi modificări importante
Ministrul Daniel David a declarat că intenționează să introducă o nouă formulă de testare la Evaluarea Națională, inspirată din modelul aplicat în Franța. Mai exact, este vorba despre un test standardizat, care să includă mai multe subteste din domenii variate, fără a însemna neapărat mai multe examene distincte.
„Poți să ai un test standardizat cu subteste, care acoperă discipline diferite. Asta nu înseamnă că vei avea testul și disciplina. Au și matematică și limba franceză, au și istorie, geografie, au și științe, așa o să facem și noi. În momentul ăsta ai oameni foarte buni pe biologie și chimie care vor să meargă la științe, poate nu-s foarte buni la matematică și română”, a declarat Daniel David, ministrul educaţiei.
Această abordare ar permite o evaluare mai nuanțată a cunoștințelor și aptitudinilor elevilor, ținând cont de diversitatea vocațiilor și abilităților individuale.
Părinții, profund nemulțumiți: „Eforturi financiare colosale pentru meditații”
Reacțiile părinților nu au întârziat să apară, iar cele mai multe dintre ele sunt de nemulțumire. Mulți consideră că această modificare ar pune o presiune suplimentară pe copii și ar genera cheltuieli mari pentru pregătirea suplimentară.
„Sunt pur și simplu siderată pregătirea elevilor pentru susținerea examenelor se face acasă, la meditații, și nu la școală ar însemna eforturi financiare colosale. Părinții sunt total nemulțumiți. Spuneți-ne care ar fi alternativa. Să îndreptăm ce se întâmplă în sistemul de învățământ, să avem standarde de predare”, a declarat reprezentantul unei asociații de părinți, conform observatornews.ro.
În opinia părinților, sistemul actual de educație trebuie mai întâi reformat la nivel de conținut și metodologie, înainte de a introduce noi presiuni asupra elevilor.
De cealaltă parte, cadrele didactice salută inițiativa Ministerului Educației. Mulți profesori consideră că actuala formă a Evaluării Naționale nu reflectă nivelul real de pregătire al elevilor și că se impune o schimbare care să pună accent pe o evaluare multidisciplinară.
„Intră la liceu cu medii mari, dar la celelalte discipline sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu. Toată lumea este reticentă când aude de mai multe examene, mai multe meditații, este multă panică. Nu aș face mai multe examene, mai degrabă multidisciplinar”, a declarat Andreia Bodea, director „I.L. Caragiale”, conform sursei menționate.
Profesorii subliniază că scopul nu este să încarce programa, ci să construiască un sistem de testare care să pună în valoare diversitatea de abilități ale elevilor, și nu doar performanțele la două materii.
Schimbările propuse nu vor fi aplicate în acest an școlar, ci cel mai devreme din anul viitor. Ministerul Educației urmează să consulte specialiști, profesori, părinți și elevi înainte de a definitiva noul format al Evaluării Naționale.