Un incident tragic s-a petrecut pe canalul Bâstroe, în apropierea graniței României cu Ucraina, în Delta Dunării. Trei persoane și-au pierdut viața, iar alte șapte au fost rănite după ce o navă de dragare a fost afectată de o explozie puternică, produsă, cel mai probabil, de contactul cu o mină aflată în derivă. Nava se afla în plin proces de lucrări hidrotehnice când a fost lovită de deflagrație, iar urmările au fost devastatoare pentru echipajul de la bord.
Potrivit informațiilor furnizate de autoritățile ucrainene, nava aparținea filialei Delta Lotsman, parte a întreprinderii de stat Autoritatea Porturilor Maritime Ucrainene (USPA), și opera în estuarul Bâstroe, o zonă critică pentru transportul fluvial și maritim din regiune. Explozia s-a produs în seara zilei de 23 iulie, iar în acel moment la bordul navei se aflau 11 persoane. Trei dintre acestea au fost ucise pe loc, iar șapte au fost transportate la spital cu răni grave.
Nava dragă minată în estuarul Bâstroe: bilanț tragic pentru angajații USPA
Evenimentul s-a produs într-un context tensionat, având în vedere proximitatea față de zona de conflict din sudul Ucrainei și riscurile permanente generate de prezența minelor marine neexplodate sau în derivă. Zona estuarului Bâstroe este cunoscută pentru importanța sa strategică, fiind un punct esențial de legătură între fluviul Dunărea și Marea Neagră, dar și un loc în care, de la începutul războiului, s-au raportat incidente cu potențial militar sau accidental.
Comunicatul oficial emis de USPA, citat de agenția Ukrinform, oferă detalii despre natura incidentului:
„Pe 23 iulie seara târziu, s-a petrecut o situaţie de urgenţă în care a fost implicată o navă de dragare ce aparţinea filialei Delta Lotsman a întreprinderii de stat Autoritatea porturilor maritime ucrainene (USPA). Vasul opera în estuarul Bâstroe cu un echipaj de 11 membri, ca parte a unei lucrări programate. Ca rezultat al exploziei, trei angajaţi ai USPA au fost ucişi”, indică un comunicat al USPA, citat de Ukrinform.
Explozia ar fi fost provocată de o mină în derivă, potrivit primelor ipoteze
Primele concluzii ale anchetei preliminare arată că deflagrația a fost provocată de o mină care plutea în derivă în canalul ucrainean. Aceste dispozitive explozive, rămase din timpul acțiunilor militare navale desfășurate în Marea Neagră și în apropierea gurilor de vărsare ale Dunării, continuă să reprezinte un pericol real pentru siguranța navigației. În lipsa unor sisteme extinse de detectare și neutralizare a acestor mine, riscul unor accidente similare rămâne ridicat.
Incidentul a stârnit îngrijorări și în România, având în vedere apropierea față de frontiera de est și sensibilitatea geopolitică a zonei. Ministerul Afacerilor Externe de la București a transmis că este la curent cu incidentul și a oferit asigurări că explozia a avut loc pe teritoriul ucrainean, în afara oricărui pericol direct pentru cetățenii români.
Echipajul a fost surprins în timpul unei operațiuni tehnice programate
La momentul producerii exploziei, nava de dragare era angajată într-o lucrare de mentenanță planificată, parte dintr-un program tehnic de curățare și adâncire a canalului. Potrivit USPA, membrii echipajului se aflau în mijlocul unei operațiuni complexe, iar nimic nu anticipa pericolul iminent. Din păcate, deflagrația a fost atât de puternică, încât trei dintre cei aflați la bord au murit pe loc, iar alți șapte au necesitat îngrijiri medicale urgente.
Spitalul din regiune a preluat răniții, care sunt în prezent supuși tratamentului, iar autoritățile ucrainene au demarat o anchetă amplă pentru a stabili circumstanțele exacte în care s-a produs incidentul. Printre primele măsuri luate s-au numărat blocarea temporară a traficului naval în zonă și mobilizarea unor echipe speciale pentru investigarea locului exploziei și identificarea altor eventuale dispozitive explozive în apropiere.
Transportul fluvial redirecționat prin Sulina, anunță autoritățile
Ca măsură de prevenție și pentru siguranța rutelor comerciale, traficul naval către și dinspre porturile din regiunea Dunării a fost redirecționat prin canalul Sulina. Este o decizie care vine în sprijinul transportatorilor și operatorilor economici din zonă, dar și pentru a evita un blocaj logistic în contextul în care porturile ucrainene joacă un rol vital în transportul cerealelor și altor mărfuri, mai ales în condițiile restricțiilor de navigație în Marea Neagră.
Autoritatea portuară ucraineană a transmis că va acorda tot sprijinul necesar familiilor celor decedați, atât în ceea ce privește formalitățile legale, cât și din punct de vedere financiar. Nu a fost oferit un calendar precis privind reluarea traficului prin canalul Bâstroe, acesta depinzând de rezultatele inspecțiilor de securitate aflate în desfășurare.
Sursa foto: Arhivă