Redactia.ro
Home » Știri » Firea vrea să pună o taxă scandaloasă pe mașinile din București

Firea vrea să pună o taxă scandaloasă pe mașinile din București

Firea

Primarul general al Capitalei Gabriela Firea o numește „Taxa Oxigen”. Alții consideră că este o taxă pe proprietate. Dacă va fi aprobată în ședința Consiliului General al Capitalei de joi, 24 octombrie, șoferii din București vor fi obligați să plătească o vignietă începând cu 1 ianuarie 2020.

Ce prevede proiectul Oxigen?

Toți șoferii care dețin autoturisme cu normă de poluare sub Euro 5 trebuie să plătească vinietă pentru a putea circula în Bucureşti. În plus, mașinile non euro, Euro 1 și Euro 2 vor complet interzise în centrul metropolei. Sunt exceptate de la plata vinietei mașinile instituțiilor publice.

sursa foto: PMB

Gabriela Firea introduce vignieta în București și taxa pentru mașinile poluante

Astfel, pentru a putea circula prin oraș, acești șoferi vor achita 5 lei pe zi, 80 de lei pe lună sau pot opta pentru un abonament. Pentru o perioadă de şase luni un şofer ar putea să plătească 350 de lei sau 500 de lei pentru un abonament pentru un an întreg. Cel mai mult vor plăti posesorii de autoturisme non-Euro. Astfel, vorbim de un tarif de 15 lei pe zi sau 300 de lei pe lună. Pentru un abonament pentru şase luni vor plăti 1.100 de lei, iar pentru un an aproape 2.000 de lei. Prețul scade proporțional cu norma de poluare, iar pentru vehiculele euro 3 se achită 5 lei pe zi sau 700 de lei pe an.

Cei care vor fi prinși că nu au achitat taxa vor plăti amenzi între 1500 și 2000 de lei. Sancţiunile vor fi date atât de poliţiştii rutieri, dar şi de cei locali, potrivit Digi 24.

Cum arată centrul Bucureștiului, în viziunea primarului?

ZACA (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului) include un perimetru care delimitează centrul orașului de celelalte zone: Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – sos. Stefan cel Mare – str. Polona – str. Mihai Eminescu – str. Traian – /bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Sincai – str. Lanariei – Calea Serban Voda – bd. Marasesti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertatii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hasdeu – str. Vasile Parvan – str. Berzei – str. Buzesti – Piața Victoriei.

Proiectul anti-poluare a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Primăriei încă din luna august. Atunci se prevedea că toate maşinile înmatriculate în Bucureşti şi Ilfov cu normele de poluare de la EURO 4 în sus, plus hibridele şi cele electrice, erau scutite de taxă. S-a renunţat însă la varianta ca șoferii care dețin mașini înmatricule în alte județe decât București sau Ilfov să plătească o vignietă, de teamă că ar fi neconstituţională şi discriminatorie.

Conform formei inițiale a proiectului inițiat de Gabriela Firea, pentru autoturismele înmatriculate în alte orașe sau state care tranzitează Capitala, prețul vinietei electronice Oxigen-B va fi de 10 lei pe zi, sau de 1900 de lei anual. În noua prezentare a lui Firea s-a renunţat la diferenţierea pe zone geografice, dar a fost inclusă taxa pentru mașinile cu normă de poluare Euro 4.

Cum se procedează în alte ţări?

Profesorul universitar Bogdan Glăvan a arătat, pe Facebook, cum se procedează în alte ţări. De exemplu, în Singapore, notează b1.ro.

„Cum nu există un preț al drumului care să echilibreze cererea și oferta, autoritatea politică a decis să introducă un surogat de preț – o taxă, al cărei scop este să mimeze funcționarea pieței. În practică, se identifică acele artere, poduri, străzi cu ambuteiaje. Se creionează o zonă cu probleme masive cauzate de aglomerație, în genul celei schițate de primăria Bucureștiului. Se stabilește un preț de acces în respectiva zonă sau pe drumurile intens circulate.

Acum, știm cu toții că, Șos. Ștefan cel Mare sau Pasajul Basarab, de exemplu, nu sunt blocate tot timpul zilei, ci doar între anumite ore, de obicei când lumea merge la și pleacă de la serviciu. Scopul autorității nu este să interzică oamenilor să meargă cu mașina, ci să descurajeze utilizarea intensă a străzilor. Astfel, cele 24 de ore ale unei zi sunt împărțite pe tronsoane orare, în funcție de aglomerație. Se stabilește o taxă de acces în funcție de tronsonul orar, de exemplu, dimineața, între 7,30 și 9,00 taxa poate să fie și de 10 ori mai mare decât în alte momente ale zilei.

Taxa are mărimi diferite pentru motociclete, mașini mici, trafic comercial ușor, taxiuri, trafic greu (taxa pentru motocicletă este jumătate din taxa pentru mașină). Pe străzile aglomerate sunt instalate porți electronice, care citesc dispozitivul cu card pe care fiecare șofer trebuie să-l instaleze pe mașină. De fiecare dată când treci pe sub o poartă se debitează cardul”, a scris Glăvan.

 

 

adsmedia.ro - Ad Network
Mini Narghilea , Tigare electronica Tip Fume Vapes SIKS
Mini Narghilea Electronica Tip Fume Vapes
Kit Banda Led RGB SIKS
Difuzor de aromaterapie si purificator aer SIKS...
Banda dubla adeziva SIKS®, nu lasa urme pe pereti, reutilizabila
Instalatie De Craciun SIKS, Liniara 24 M, 300 LED -uri, Cu 8 jocuri de lumini
Etichete: