Autoritățile pregătesc o revoluție fiscală pentru șoferii români: începând cu 2026, impozitele auto ar putea crește cu până la 30 %, în special pentru mașinile vechi, considerate poluante. Proprietarii de vehicule cu norme de poluare Euro 3, Euro 4 sau mai vechi — adică celebrii posesori de „cazane” și „tigăi” — vor fi cei mai afectați de această măsură drastică, implementată pentru reducerea poluării și alinierea la politicile europene.
Cum se calculează impozitul și cine plătește mai mult
Actualul sistem de calcul al impozitului auto în România se bazează exclusiv pe capacitatea cilindrică a motorului, iar proprietarii mașinilor cu motoare mari plătesc anual sume semnificative: de exemplu, pentru un motor de peste 2000 cm³, impozitul pleacă de la aproximativ 1.210 lei. În conformitate cu noile propuneri, la suma calculată deja se va adăuga o majorare de până la 30 %, în funcție de gradul de poluare al mașinii.
Practic, un autoturism cu motor între 1.400 și 1.600 cm³, pentru care acum se achită un impozit de circa 83 lei pe an, ar putea ajunge să coste între 110 și 130 lei. Cele mai vechi și mai poluante modele, însă, ar putea plăti chiar dublu sau triplu față de tarifele actuale — în termeni fiscali, asta înseamnă ca posesorii acestor vehicule să suporte costuri semnificative suplimentare.
Motivele din spatele majorării impozitelor
Scopul măsurii e dublu: pe de o parte, să aline eforturile la nivel european privind protecția mediului, în special reducerea emisiilor de carbon; pe de altă parte, să suplimenteze bugetul de stat într-o perioadă marcată de presiune economică. Comisia Europeană impune României astfel de reforme ca parte a Planului Național de Redresare și Reziliență.
Mai mult, datele de la ANAF arată că din cele aproximativ 9 milioane de mașini înmatriculate în România, peste 30 % au normă Euro 4 și o vechime de până la 19 ani. O cotă considerabilă din parc este, prin urmare, vizată de această reglementare. Pentru cei care dețin astfel de vehicule, costul de întreținere anual va crește semnificativ.