Redactia.ro
Home » Știri » Klaus Iohannis contestă la CCR legea privind dezbaterile asupra identității de gen din școli

Klaus Iohannis contestă la CCR legea privind dezbaterile asupra identității de gen din școli

Președintele Klaus Iohannis a atacat astăzi la Curtea Constituțională proiectul de lege înaintat de senatorii PMP Vasile Lungu și Emil Pașcan în data de 16 iunie, care stipula interzicerea discuțiilor privind identitatea de gen în școli, universități și în alte spații de formare. Mai precis, actul normativ ar fi interzis punerea în dezbatere a teoriei conform căreia “genul  este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași”.

“Considerăm că legea dedusă controlului de constituționalitate contravine prevederilor constituționale referitoare la statul de drept, principiul separației puterilor în stat, respectiv la respectarea Constituției și a legilor, la principiul egalității cetățenilor în fața legii, asigurarea accesului la învățătură, protecția copiilor și tinerilor, prevederilor privind libertatea conștiinței, libertatea de exprimare și la interzicerea cenzurii, precum și la autonomia universitară”, a precizat administrația prezidențială în sesizarea transmisă Curții Constituționale.

Șeful statului este de părere că acest proiect de lege ar îngrădi libertatea de exprimare și dreptul la opinie, încălcându-se astfel și independența școlilor și universităților

“ În cazul de față, învederăm că soluția Parlamentului de a impune prin lege ce activități, teorii sau opinii și cu ce scop se pot constitui acestea în activități educative care să poată fi desfășurate în unitățile de învățământ și, prin urmare, ce discipline se pot studia în mediul școlar sau academic, contravine libertății individuale de conștiință întrucât, prin această formă, dispoziția normativă este de natură să îngrădească libertatea de gândire și a opiniilor. Norma, prin ea însăși, reprezintă o condiționare de natură legală a libertății gândirii și a opiniilor, deoarece aceasta realizează întocmai o interpretare pe cale legislativă a scopului/finalității procesului de gândire. Or, libertatea conștiinței se manifestă potrivit propriului discernământ al individului”, arată comunicatul.

Klaus Iohannis face apel la toleranță și la acceptarea valorilor diferite pe care le împărtășesc cetățenii, prin respectul cuvenit opiniei

“ În organizarea activităților de învățământ, statul trebuie să vegheze la respectarea acestor libertăți, consacrând posibilitatea elevior/studenților majori de a participa la studierea anumitor discipline, teorii sau opinii, ori de a înțelege sau gândi un anumit concept, respectiv rezultat, potrivit propriei lor convingeri. Referindu-se la libertatea de conștiință, în mod special la libertatea de conștiință religioasă, ca parte a sistemului constituțional de valori, Curtea Constituțională a statuat că acestei libertăți îi este atribuit imperativul toleranței, în special în relație cu demnitatea umană, ce domină ca valoare supremă întregul sistem de valori. Având în vedere acest motiv, instanța constituțională a afirmat că acesta exclude, de principiu, ca activitățile și comportamentele ce izvorăsc dintr-o anumită atitudine sau credință ori din convingeri filosofice non-religioase să fie supuse sancțiunilor pe care statul le prevede pentru un asemena comportament indiferent de motivele de credință ale persoanei în cauză”.

Proiectul de lege a iscat un ecou critic în societate, mai mulți reprezentați ai societății civile, cât și reprezentanți ai universităților, opunându-se vehement actului normativ.

Loading...